Zijn er trappenhuis-schakellaars met een ruststand ook?
Dus twee schakel mogelijkheden. 1 contact in ruststand en de andere
na het in drukken van maakcontact. Weet niet welke ik kan bestellen namelijk.
567
567 keer bekeken
Oswald
4 weken geleden
Bij lamp uit, gaat de stroom via een andere route.
De andere kant van het schakellaartje als dat er is.
Dat is mijn vraag een beetje.
De andere kant van het schakellaartje als dat er is.
Dat is mijn vraag een beetje.
tinus1969
4 weken geleden
@Oswald, wat wil je bereiken? Waar heb he die schakelaar precies voir nodig?
Oswald
4 weken geleden
nou er zit een nachtlichtje in , dat je weet waar de schakelaar bevind en een lamp moet aan kunnen.
In de ruststand zit dan het nachtlampje dan aangesloten en gaat uit als het licht brand.
In de ruststand zit dan het nachtlampje dan aangesloten en gaat uit als het licht brand.
TurfGraver
4 weken geleden
Bij een trappenhuis schakeling kan de lamp in elk stand aan zijn.
Afhankelijk van stand ander schakelaar.
Afhankelijk van stand ander schakelaar.
Inekez1
4 weken geleden
Ik snap je vraag niet.
Een schakelaar met ruststand gebruik je voor bijvoorbeeld een rolluik. Die heeft in feite 3 standen: rolluik omhoog = circuit A, rolluik beweegt niet = ruststand, rolluik omlaag = circuit B. Afhankelijk van de stand van de schakelaar kan de stroom via circuit A of B lopen.
Als je zo'n schakelaar gebruikt voor verlichting, kun je 1 schakelaar gebruiken voor 2 lampen. Is dat wat je wilt? Dat je 1 schakelaar hebt waarmee je kunt kiezen of je lamp A laat branden, of lamp B, of allebei uit?
Of wil je juist 2 schakelaars wil gebruiken voor 1 lamp? Dat is een ander systeem en dat heet hotelschakeling of wisselschakeling. Het is de bedrading tussen de 2 schakelaars die ervoor zorgt dat het systeem werkt.
In theorie kun je beide systemen wel combineren, maar daarvoor heb je wel heel veel schakeldraden nodig tussen de beide schakelaars en lampjes (elk lampje IN een schakelaar heeft ook gewoon 2 draden die je moet aansluiten) dus het wordt wel een wirwar aan draden en een ingewikkeld aansluitschema dat je precies goed moet volgen.
Anno 2025 kun je ook gewoon een lamp met bewegings sensor ophangen. Die gaat gewoon aan als er iemand in het trappenhuis komt en gaat daarna vanzelf weer uit. Geen schakelaars nodig en geen nachtlampje nodig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 weken geleden
En dan heb je nog de kruisschakeling. Dat is (aan de buitenkant) het zelfde effect als een wisselschakelaar, maar dan bedoeld voor 3 of meer schakelaars voor 1 lamp (denk voor een toepassing aan een trappenhuis) Maar het lijkt me niet mogelijk daar zonder extra draden een nachtlichtje in te krijgen.
https://info.elektroshop.nl/schakelmateriaal/begrippenlijst/schakeling/kruisschakeling/
https://info.elektroshop.nl/schakelmateriaal/begrippenlijst/schakeling/kruisschakeling/
Oswald
3 weken geleden
In de drukcontact ( maak) zit een led oké.
Maar een trap huis schakellaar met alleen N , L
en 3 en 4 mis ik nog iets. 4a in rust.
Ik vind alleen A1 S en A2
Ja weet het van de sensor maar wil het graag met een drukknop met led. 5 aansluitingen zoek ik dan.
Maar een trap huis schakellaar met alleen N , L
en 3 en 4 mis ik nog iets. 4a in rust.
Ik vind alleen A1 S en A2
Ja weet het van de sensor maar wil het graag met een drukknop met led. 5 aansluitingen zoek ik dan.
TurfGraver
3 weken geleden
Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Hoe zie je het functioneren van zo'n schakelaar voor je?
Wanneer gaat licht aan en wanneer led? Zijn er meer schakelaars in trappenhuis?
Hoe zie je het functioneren van zo'n schakelaar voor je?
Wanneer gaat licht aan en wanneer led? Zijn er meer schakelaars in trappenhuis?
Oswald
3 weken geleden
oké ik denk even hoe ik het in Jip en Janneke taal
kan uitleggen. Ja het is niet moeilijk maar
kan ook niets invoegen bij reactie.
Een foto of een tekeningetje. Help!
kan uitleggen. Ja het is niet moeilijk maar
kan ook niets invoegen bij reactie.
Een foto of een tekeningetje. Help!
Cryofiel
3 weken geleden
Bedoel je dit?
- In het trappenhuis zit één lamp. Of meerdere parallel, die allemaal tegelijk aan of uit gaan.
- In het trappenhuis zitten meerdere (hoeveel?) schakelaars.
- Je wilt op elk moment met elke willekeurige schakelaar de lamp uit kunnen doen als ze aan staat, of aan kunnen doen als ze uit staat.
- In elke schakelaar zit een nachtlampje.
- Als de lamp uit gaat, moet ELK nachtlampje aan gaan. En als de lamp aan gaat, moet ELK nachtlampje uit gaan.
Is dit wat je wilt bereiken?
Zo ja, is het acceptabel als alle nachtlampjes ALTIJD branden, ook als de trappenhuislamp aan staat?
3 weken geleden
Heb je hier iets aan ?
https://assets.hager.com/step-content/P%2FHA_22827960%2FDocument%2Fstd.lang.all%2FNLCAT15_WA_SCHAKELEN.pdf
https://assets.hager.com/step-content/P%2FHA_22827960%2FDocument%2Fstd.lang.all%2FNLCAT15_WA_SCHAKELEN.pdf
3 weken geleden
Of een andere, creatieve oplossing: plak glow-in-the-dark stickers op je, verder gewone, wissel- en/of kruisschakelaars.
TurfGraver
2 weken geleden
Een hotelschakeling met controlelampje (die aan staat als lamp uit is) kan wel maar dan zal je waarschijnlijk de hele boel opnieuw moeten bekabelen.
Oswald
2 weken geleden
Waarom nu weer een hotelschakeling, dit is een timer. Ja zal eens kijken of dat ook kan
met mijn timer. Denk het wel.
met mijn timer. Denk het wel.
Cryofiel
2 weken geleden
Nu komt er ineens een timer uit de lucht vallen...
Waaarom heb je niet meteen verteld dat je een timer wilde?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.