Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer mogen 300MA aardlekautomaten worden toegepast?

Hallo,

Wanneer mogen 300MA aardlekautomaten of aardlekschakelaars worden toegepast?
Ik kan me voorstellen dat een 300MA variant bijvoorbeeld niet voor de algemene installatie mag worden toegepast maar wel bij zonnepanelen of andere specifieke componenten.

Kan iemand mij vertellen wat conform de NEN de exacte regels hiervoor zijn ?Wanneer wel en wanneer niet en waarom wel en waarom niet.

Bedankt alvast!

3 dagen geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

300mA aardlekautomaten worden vaak toegepast in specifieke situaties, zoals bij installaties met zonnepanelen, waar je een hogere waarde nodig hebt voor de bescherming van de apparatuur.

In Nederland geldt volgens de NEN 1010 dat deze aardlekautomaten niet voor de algemene huishoudelijke installaties mogen worden gebruikt. Daarvoor zijn 30mA of 100mA aardlekautomaten gebruikelijk. De 300mA is minder gevoelig en biedt minder bescherming tegen elektrocutie.

De reden waarom 300mA aardlekautomaten zijn toegestaan in sommige gevallen, is vanwege de bescherming van bepaalde apparatuur of om valse uitschakelingen te voorkomen. Maar voor mensenlevens is het veiliger om de lagere waarden te gebruiken.

Voor de meest actuele en specifieke regels is het verstandig om de NEN-normen te raadplegen of een gekwalificeerde installateur om hulp te vragen.

Wie heeft er ervaring met het gebruik van 300mA aardlekautomaten? Wanneer vonden jullie het een goede keuze?
3 dagen geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing