Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soldeer tin wil niet meer hechten, hoe verbeter ik dat?

Goedemiddag, voor het maken van sieraden gebruik ik de zachtsoldeer techniek. Eerst werkte dit niet zo goed, toen had ik als tip om een kwalitatief betere soldeerbout te kopen, en s39 vloeistof te gebruiken. Dat ging voor een lange tijd ontzettend goed!! Ik soldeer stainless steel en gebruik daarbij soldeertin wat geleverd was bij de soldeerbout. Deze smelt ook goed. Alleen uit het niets wil de soldeertin wel hechten aan stainless steel wat goldplated is, maar niet meer hechten aan stainless steel. De soldeertin valt er gewoon als een 'druppel' langs. Hoe kan dit? Moet ik de soldeerbout tip schoonmaken, zo ja hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik de stainless steel sieraden licht opschuren? Moet ik meer s39 gebruiken?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als soldeertin niet meer hecht, kan dat meerdere oorzaken hebben. Meestal komt het door een vuile of oxiderende oppervlakte waar je op soldeert.

Zorg ervoor dat de delen schoon zijn en vrij van stof, vet of oxidatie. Je kunt dit doen met een schuurpapiertje of een ontvetter. Ook is het handig om een stopflux te gebruiken om de hechting te verbeteren.

Daarnaast kan het zijn dat je soldeerlamp of soldeerpen niet heet genoeg is. Controleer of je de juiste temperatuur bereikt; meestal moet dat rond de 350°C zijn.

Hebben jullie tips of trucs om op een betere manier te solderen? Deel jullie ervaringen!
een maand geleden
1. te solderen oppervlak goed schoonmaken.
2. beetje S65 (niet de S39) of purine erop doen.
3. solderen.
Je probleem zit in het vloeimiddel, dat werkt niet goed. S39 is prima voor het solderen van koperen waterleiding, maar niet voor andere materialen.
een maand geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing