Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je hijs- en spanbanden laten bevriezen?

Heb ooit een onderzoek gelezen m.b.t. een plaat beton die naar beneden was gevallen. De conclusie was, ligt mij bij, dat de hijsbanden nat en bevroren waren geweest, en daardoor een deel van hun sterkte hadden verloren. Is dat echt zo ernstig, of treedt dat effect pas op als ze meerdere maken bevriezen?

11 uur geleden
in: Techniek
232

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Na één keer bevriezen kunnen er al vezels of stiksels in de band beschadigd zijn geraakt en mag je de band eigenlijk niet meer gebruiken. Een band met een werklast van 2 ton kun je dan nog wel gebruiken voor een gewicht van 200 kg, maar voor een paar euro heb je een nieuwe hijsband, dus waarom risico nemen? Bij de (half-)jaarlijkse keuring van de hijsbanden is het sowieso een afkeurpunt als de band bevroren is geweest.
(Lees meer...)
6 uur geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 uur geleden
Theoretisch is er helemaal niks op dit antwoord af te dingen. Maar praktisch..... als een band na 1x bevriezen al onbetrouwbaar is, dan zou ik de kwaliteit van die band om te beginnen al niet vertrouwen.
Maar goed, ik ben een leek. Ik zal het wel fout hebben.
Inekez1
3 uur geleden
Als de natte vezels van het materiaal bevriezen dan verandert de structuur van de vezels. Kapot is kapot, dat kan na 1 keer vriezen gebeuren. Het is geen probleem als de banden nat worden. Ook kun je de droge banden prima gebruiken bij vorst. Maar je moet ze dus niet nat laten bevriezen. Vergelijk het met een terracotta bloempot. Kan droog prima in de vrieskou buiten staan. Kan ook zonder vorst gewoon nat worden en weer opdrogen. Maar als het vocht in het materiaal is getrokken en het gaat dan vriezen, dan zet het vocht uit waardoor het materiaal breekt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding