Kunnen we, in plaats van kernafval in de grond te stoppen, het niet beter de ruimte in schieten?
Wat jij bedoelt is voor een ander niet duidelijk als je het niet correct verwoordt. Je schrijft letterlijk:
"Er valt redelijk veel van het puin dat in de ruimte is geschoten terug op aarde"
Daarmee lijk je te stellen dat er puin de ruimte ingeschoten is. Dat je dat niet bedoelt dat kan ik, maar ook de vrager niet doorzien. Die kan hiermee het verkeerde beeld krijgen.
Vandaar dat ik je corrigeer. Ik ben niet hoogopgeleid en het is duidelijk dat jij er minder van weet, dus dat is niet echt een argument.
Wat je probeert noemen we wel "het beroep op autoriteit". Dat zou valide zijn als je een opleiding in die richting hebt gedaan, maar dat heb je niet.
Wat je zoal mee hebt gemaakt is ook van geen belang.
Ontsnappingssnelheid van de aarde is 11.2 km/s. Dat is helemaal correct. Echter moet je bij het verlaten van de aarde nog iets anders meenemen en dat is het reispad (trajectorty). Je wil ook niet dat wat je weggeschoten hebt over een paar jaar weer terug op aarde stort omdat je dat niet van tevoren bekeken had. Het tweede puntje is is dat van die baan om de aarde. De objecten "vallen inderdaad om de aarde heen". Het is gemakkelijker begrijpbaar te maken door de zeggen dat iets snelheid heeft loodrecht op de zwaartekracht. Daardoor buigt het af.
Ter aanvulling, een object valt terug in de dampkring omdat het afremt (door de wrijving die het ervaart). Dat laatste is iets wat veel mensen over het hoofd zien (want in de ruimte is er toch geen wrijving).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.