Hoeveel spanning staat er op een hoogspanningslijn?

En dan bedoel ik de mechanische trekspanning, niet het voltage.

Picture for question
Cryofiel
5 maanden geleden
in: Techniek
1K
Inekez1
5 maanden geleden
De meeste krachten ontstaan door zwaartekracht, door het gewicht van de lijnen. Hoe groter de afstand tussen 2 masten, hoe groter de trekspanning in de kabels en aan de mast. Daarbij zijn de kabels van een 380V lijn dikker en dus zwaarder dan die van een lichtere (in voltage, in gewicht en in trekspanning) lijn.
Bordensteker
5 maanden geleden
Een hoogspanningslijn moet zijn eigen gewicht met gemak kunnen dragen (bijvoorbeeld moet ten hoogste 45% van de mechanische sterkte nodig zijn). Zo, die deur is open. Daarbij moet rekening gehouden worden met de maximaal te verwachten zijwind, krimp en dus korter worden waardoor de trekspanning hoger wordt in koud weer, ijsafzetting die de draad zwaarder én windgevoeliger maakt. Anderzijds mag je bij beijsde draad rekenen met minder extreme winden, las ik, omdat dat soort extremen niet tegelijk verwacht hoeven te worden. Tegelijk warmt de draad ook op, althans, zolang er stroom doorheen gaat – en daar kun je weer niet van uitgaan. Het licht wél! Ik heb voor je gevonden een Amerikaans Transmission Line Design Manual by Holland H. Farr (1980), https://www.usbr.gov/tsc/techreferences/mands/mands-pdfs/TrnsLine.pdf en ik vrees dat ik hooguit dezelfde bronnen kan vinden als jijzelf, terwijl ik ze minder goed op waarde kan schatten.

Geef als eerste antwoord