Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is toch die "dreun"?

Die niemand anders schijnt te horen , maar ik hoor hem luid en duidelijk , net een machine die aan springt , soms kort , een paar uur , soms dagen achtereen , soms zachtjes maar meestal zo hard ( voor mij ) dat ik er zelfs wakker van word en de hele flat ervan trilt . En ik ben doof ! Dit is wel een hele lage toon en in dat gebied is er niks mis met mijn gehoor . In , de Rijdende Rechter , was eens een oude vrouw die haar buurman , onterecht , beschuldigde van het maken van dat/zo'n geluid . Er werd vastgesteld dat er inderdaad een geluid was , maar dat kwam niet bij hem vandaan . Maar wat het wel was , of waar het vandaan kwam , werd nooit vastgesteld . Dus wat is toch die dreun/zoomtoon en waar komt hij vandaan ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Aangezien het gedreun volgens jou geen tinnitus of hallucinatie is, kan het zijn dat je bijzonder gevoelig bent voor infrageluid.
Infrageluid wordt veroorzaakt door geluidsgolven waarvan de frequentie zo laag ligt, dat het menselijk gehoororgaan deze normaliter niet meer als geluid kan waarnemen, tenzij het zeer luid is. Het geluid wordt dan niet door het oor gehoord, maar door het lichaam gevoeld. Meestal ligt de frequentie van infrasone trillingen tussen de 0,001 en 16 hertz.
Sommige mensen blijken deze geluiden echter nog wel te kunnen horen.

Geluiden met een lage frequentie dragen verder dan die met een hoge frequentie. Op deze manier communiceren bijvoorbeeld olifanten op 30-300 kilometer afstand met elkaar.
Vooral dove mensen zijn bijzonder gevoelig voor laagfrequente geluiden.
SimonV
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing