Wat kan de oorzaak zijn van een erg zwart/grijs rokende benzinemotor?
Ik heb een redelijk zware generator gekocht met een 11pK Honda GX340 motor. De motor produceert echter erg veel rook en ook lekt er olie uit de uitlaat (alleen als de motor draait). Nu dacht ik dat dat veroorzaakt zou worden door versleten zuigerveren of een kapotte oliekeerring op de zuiger. Nu ik echter de zuiger uit de cilinder heb gehaald zie ik niets aan de zuigerveren of de oliekering. Iemand een idee wat nog meer de oorzaak zou kunnen zijn. Of kun je slijtage aan de zuigerveren niet altijd zien?
Zwart/grijs rook lijkt me meer een mengsel (afstelling) probleem.
Bij een 4 takt kan het de koppakking of uitgelopen klepgeleiders zijn.
Druk de zuiger tot aan de eerste veer in de cilinder, leg een dun stukje instalatiedraad om de eerste veer (die aan de beurt is) en twist dat met een combinatietang totdat de veer helemaal binnen de zuiger ligt en druk zonder geweld de zuiger tot aan de volgende veer in de cilinder.
Herhaal dat tot je alle veren hebt gehad. Werkt fantastisch!!!!
En hij heeft standaard een automatisch werkend decompressiesysteem om het starten te vergemakkelijken.
http://www.northerntool.com/shop/tools/product_374_374
Stel nou dat dát niet goed werkt en deels open blijft staan.
In het eigenaarshandboek (dat o.a. via die site te downloaden is) heb ik hier verder niets over gevonden (het is dan ook iets dat automatisch werkt, dus je hoeft het als het goed is nooit met de hand te bedienen ... )
Ik heb verder alleen kunnen vinden dat als de motor slecht loopt met zwarte rook e.d., dat je dan naar de vakman toe moet. Welnu, al doende ben jij zelf al bezig je eigen vakman te worden. En door in de reeds gedemonteerde cilinderkop naar de decompressieklep te kijken, zou je die zelf moeten kunnen zien.
Me dunkt dat het hoorbaar zou moeten zijn als de decompressieklep open staat (maar als je de motor nog niet kent, kun je die afwijking van normaal wellicht moeilijk vaststellen). En misschien staat-ie maar net een heel klein beetje open. Het automatisch bedieningsgedeelte wordt bij dit type motor meestal met behulp van vlieggewichtjes vanaf de nokkenas bediend (de vlieggewichtjes sluiten het klepje pas als het toerental na het aanspringen oploopt), en zit dus niet in de kop zelf. http://www.techsupportforum.com/forums/f258/honda-gx160-only-50-lbs-compression-295100.html (Dit betreft een kleinere motor, maar wel volgens hetzelfde principe opgezet.)
Ik houd er daarom rekening mee dat je zodoende toch naar de echte vakman moet – en die heb je intussen ook al gevonden. Bij mee-verbrande olie verwacht ik blauwe rook.
Omdat jij het over zwart/grijze rook had, en over gelekte olie, is voor mij de bediening van de decompressieklep nog steeds in beeld.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.