Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een scheve fase verhouding in een 3 fase + nul electrotechnische installatie printplaten beschadigen zoals in wasmachines en airco's?

Een klant van een villa waar ik wat onderhoud doe heeft vernomen van een knutsel Electrician dat een verkeerde fase verdeling in een electrotechnische installatie er voor heeft gezorgd dat diverse en meerdere malen printplaten defect raakte. Dit betrof wasmachine, tv en airco apparaten. Hij sprak over een harmonica effect. Mijn vraag is of dit inderdaad zo is en wat zou een eventuele bescherming kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het is volgens mij heel simpel, de nul was niet aangesloten. Stel nu dat je Tv op fase 1 en de nul zit en je was machine op fase 2 en de nul, dan krijgen beide apparaten 230V,

Maar vergeet de vonkentrekker nu om de nul aan te sluiten, dan heb je een serie schakeling van je TV en je wasmachine, waarover een spanning van een whopping 400V staat, en dat laatste vinden meeste apparaten niet fijn.

Deze 400V is verdeeld over de 2 apparaten, maar is niet gelijk. Je Tv verbruikt het minst en zal daarom volgens mij de hoogste spanning krijgen en meteen sterven, en nadat je Tv is gestorven zal wss je wasmachine ook dood gaan. Of ik zeg het net andersom.

Dit wordt pas echt 'leuk' wanneer we de derde fase er ook bij gaan betrekken en alle andere apparatuur :D

Wat je vonkentrekker nu precies zei over de harmonica, is onzin. Beetje moderne apparaten bezwijken niet zo snel aan een beetje net ruis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing