Hoe kan ik veilig vier 1000 watt lampen aansluiten in één ruimte?
Nee ik heb geen wietplantage haha, ik ben een DJ en verzorg ook vaak verlichting voor allerlei optredens. Nou heb ik heb vier 1000 watt par 64 lampen gekocht, (dit zijn professionele theaterlampen) en vroeg ik mij af hoe ik veilig in een ruimte alle vier de lampen tegelijk aan kan hebben. Ik hoorde dat 4000 watt nooit op een stopcontact mag worden aangesloten. heb tot nu toe alleen met zuinige led verlichting gewerkt dus weet niet veel van de grenzen van stroom in een huis af. Hoe kan ik dit veilig aansluiten zonder dat er stoppen doorslaan en kabels gaan smelten?
4000 Watt (Volt * Ampère)
Of bij aansluiten op 230 Volt --> 4000 Watt gedeeld door 230 Volt = +/- 17 Ampère. Dit maakt dat je minimum een zekering nodig hebt van 17 Ampère, maar bij voorkeur een zekering van een hogere waarde : bij. 20 of 25 Ampère. Let ook op of de leidingen dit aankunnen ! Ook aandacht voor de ontwikkelde warmte: 4000 Watt geeft zeker een heel hoge warmteontwikkeling. Om deze redenen héél goed opletten voor het brandgevaar (elektrische leidingen en ontwikkelde warmte in de omgeving van alle lampen).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.