Hoe dik moet een verlengsnoer van 40 meter zijn voor krachtstroom?
Ik heb een elektrische lier op krachtstroom. Op de moestuin gebruik ik deze om te ploegen en hij loopt dan op een aggregaat die 600 watt krachtstroom genereert. Dat werkt goed.
Nu wil ik de afstandsbediening verlengen van 5 naar 40 meter. Op het typeplaatje van de motor staat: 0.25 kw. Toen ik hem 2e-hands kocht zat de afstandsbediening aan een kabel van 5 meter met aders van 4 mm2.
Daarom twijfel ik of 1.5 mm2 wel genoeg is. Waarschijnlijk moet ik de 40 meter verdubbelen (de stroom loopt ook weer terug naar de motor)
Wat ik op diverse sites (van kabelleveranciers) lees is dat voor de 0.625 ampère die ik gebruik ( 250/400) 1 mm2 meer dan genoeg zou zijn. Waarom zit er dan nu zo'n zware kabel aan?
Piekbelasting?
Wie weet hoe dat zit?
Toegevoegd na 1 minuut:
aggregaat levert 6000 watt
Ik maak me wel zorgen over het feit dat je die kabel zo lang wilt maken. Op 40 meter afstand (en meer met de ploeg aan de kabel) kun jij niet meer zien of alles nog goed gaat en of er niet bijv. mensen in de weg lopen. Waarom wil je zo'n lange kabel?
De lier staat dan aan het begin van de tuin en ik begin met de antieke handploeg op 35 tot 40 meter afstand.
Overigens gaat het om een overzichtelijk stuk (afgerasterde) grond, waar niemand in de weg kan lopen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.