Wat is de beste nacht-temperatuur op een modulerende thermostaat?
Op mijn oude thermostaat had ik 15° als nachttemperatuur en 19° als starttemperatuur, de volgende ochtend.
De (een betrouwbare indruk makende) installateur van m'n nieuwe, modulerende, ketel adviseerde me 's nachts niet lager dan 18° te gaan. Bij een modulerende ketel zou dat minder gasverbruik kosten dan m'n oude instelling. Hij bevestigde dat dat voor een aan/uit-ketel wél de goede instelling was.
Ondanks de deskundige indruk die de man maakte, gaat dit zó tegen m'n intuïtie in dat ik daar graag nog wat meer over zou horen.
S.v.p. ALLEEN REAGEREN als je er echt verstand van hebt, want ook ik kan uit de losse pols een paar argumenten bedenken waarom de man gelijk zou kunnen hebben.
Bij voorbaat dank!
Ik bedoel, als de kamer 19 graden is en de nacht begint (15) zal keten uitgaan (totdat 15 graden is bereikt). Voordat de 19 weer bereikt moet worden zal de ketel zo snel mogelijk naar de 19 gaan maar de laatste stukjes in kleinere stappen (moduleren).
Als de nacht temperatuur 18 is zal de keten smorgens alleen de kleine stapjes moeten doen (maar s'nachts niet lager gaan dan 18).
Als nacht(temperatuur) lang genoeg is zou 15 zuiniger zijn.
Het kost energie om de boel op 18 graden te houden maar kost minder energie om de boel weer op 19 te krijgen.
Als je woning heel langzaam afkoelt (goed geïsoleerd is) zou 15 graden een mooi temperatuur zijn (duur dat ketel deze temperatuur moet vasthouden is kort), En opwarm tijd naar de 19 valt mee.
18 graden is veel te hoog (kun je hem net zo goed op 19 laten staan).
Info: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bespaar-veel-geld-op-je-stookkosten/speel/1/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.