Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de beste nacht-temperatuur op een modulerende thermostaat?

Op mijn oude thermostaat had ik 15° als nachttemperatuur en 19° als starttemperatuur, de volgende ochtend.
De (een betrouwbare indruk makende) installateur van m'n nieuwe, modulerende, ketel adviseerde me 's nachts niet lager dan 18° te gaan. Bij een modulerende ketel zou dat minder gasverbruik kosten dan m'n oude instelling. Hij bevestigde dat dat voor een aan/uit-ketel wél de goede instelling was.
Ondanks de deskundige indruk die de man maakte, gaat dit zó tegen m'n intuïtie in dat ik daar graag nog wat meer over zou horen.

S.v.p. ALLEEN REAGEREN als je er echt verstand van hebt, want ook ik kan uit de losse pols een paar argumenten bedenken waarom de man gelijk zou kunnen hebben.

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het antwoord is niet te geven omdat dat afhangt van het rendement van de ketel bij het op 15° cq 18° houden van je huis, versus het rendement van de ketel bij het opwarmen van je huis tot de dagtemperatuur.

Laten we eerst eens kijken naar de kosten gedurende de nacht.

Zet je de nachttemperatuur op 15°, dan zijn de kosten nul tijdens het afkoelen van je huis van 20° tot 15°. Dat is een heel lange periode, dus je hebt gedurende een lange tijd nul kosten. Zet je daarentegen de nachttemperatuur op 18°, dan duurt het korter voordat die 18° is bereikt, en heb je dus gedurende een kortere tijd nul kosten.

Is de 15°/18° eenmaal bereikt, dan houdt het systeem die temperatuur vast. Bij 15° is het warmteverlies van het huis kleiner dan bij 18°, omdat het warmteverlies alleen afhangt van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De ketel houdt de temperatuur vast, en compenseert dus precies het warmteverlies. Het warmteverlies is bij 15° lager dan bij 18°, dus de stookkosten zijn bij 15° lager dan bij 18°.

Gedurende de nacht ben je dus goedkoper uit bij 15° dan bij 18°.

Maar dan komt de opwarmfase. De meeste ketels hebben bij het opwarmen een lager rendement dan bij het vasthouden van de temperatuur. Het opwarmen vanaf 15° duurt natuurlijk langer dan het opwarmen vanaf 18°. Je hebt dan langer een lager rendement.

Wat uiteindelijk goedkoper is, hangt er maar net vanaf *hoeveel* lager het opwarmrendement van de ketel is vergeleken met het vasthoudrendement. Als het opwarmrendement gelijk is aan het vasthoudrendement, is 15° de goedkoopste oplossing - simpelweg omdat je dan de minste energie kwijtraakt, en dus ook minder hoeft te stoken. Hoe lager het opwarmrendement is, hoe kleiner het voordeel van 15° ten opzichte van 18° is. Bij een ketel met een belabberd opwarmrendement ben je bij 15° zelfs duurder uit dan bij 18°.

Zolang je niet weet hoeveel lager het opwarmrendement is dan het vasthoudrendement, kun je dus niet zeggen wat de beste keuze is.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier komt het enige echte antwoord. Het beste is om s nachts je verwarming geheel uit te zetten als je onder de dekens ligt. Met één beperking: je moet voorkomen dat je vorstschade krijgt, dus temperaturen onder nul moet je voorkomen.
Alle argumenten dat het goedkoper is om s nachts door te stoken zijn nergens op gebaseerd. Of je nu een modulerende ketel hebt of niet. Als je op staat wil je een comfortabele temperatuur. Zelfs als het vriest dat het kraakt is het goedkoper om je huis op te warmen vanaf 1 graad Celsius, dan de hele nacht je huis op een hogere temperatuur te verwarmen. Alle verhalen die anders betogen zijn broodje-aap verhalen. Geloof niet in verhalen over ophopend vocht, condens, afkoelende muren of meubels, spouwmuren, etc.
Als je geld wilt besparen et je de zaak s nachts gewoon uit.
Dan krijg je wel koude voeten als je naar de WC moet. Pantoffels helpen.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing