Wat is schadelijker voor je gezondheid, de straling van mobiel bellen via het GSM netwerk, of bellen via whatsapp over een mobiele data verbinding?
2.7K
2.7K keer bekeken
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik denk dat de uitlaatgassen waar je in loopt in de stad schadelijker zijn dan wifi of gsm straling. Waarom denk je dat dit slecht zou zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geloven dat deze vormen van straling schadelijk zouden zijn is het schadelijkst voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht had de vraag moeten luiden bij welke van deze 2 manieren het hoogste stralingsniveau gemeten wordt.......
Rabelais haalt terecht aan dat de invloed van je geest op het lichaam een groter gezondheidsrisico vormen kan maar dat neemt niet weg dat ik geloof dat dergelijke straling schadelijk is. Hoe schadelijk is (nog) niet direct aantoonbaar maar als je logisch nadenkt zijn er genoeg aanwijzingen voor. Via een monteur weet ik dat je bovenin zo'n werkende zendmast op de verkeerde plek letterlijk levend gekookt kan worden. Sterk uitvergroot voorbeeld uiteraard, maar dichter bij huis: de dect telefoon. Hiermee zag ik mijn moeder met gestrekte arm bellen op de luidspreker, omdat ze anders zo'n hoofdpijn kreeg. Nadat ik er zelf eentje aanschafte kon ik dit beamen. Dat een fabrikant als Gigaset (voorheen Siemens) stralingsdempende dect sets uitbrengt is waarschijnlijk niet voor niets....
Cryofiel
9 jaar geleden
Stralingsniveau zegt niets. Ten eerste zul je moeten uitleggen wat je er precies mee bedoelt. Ten tweede hangt de invloed van een bepaalde hoeveelheid straling sterk af van de frequentie, van de duur van blootstelling, en van de manier van blootstelling.
Jij kunt en mag geloven wat je wilt, maar daarmee veranderen de feiten niet. De uitdaging is nu juist die feiten te achterhalen.
Er zijn geen aanwijzingen dat GSM-straling schadelijk zou zijn. Jij zegt nu dat het niet aantoonbaar is - maar als je iets niet kunt laten zien, op grond waarvan kun je dan beweren dat het toch zo zou zijn? Dat is toch net zoiets als zeggen "er staat een neushoorn in mijn tuin, ik kan dat weliswaar niet aantonen maar het is echt waar hoor, geloof mij nou maar"?
Dat je bovenin een zendmast "wordt gekookt" is overdreven. Je wordt opgewarmd, dat klopt. Dat is een bekend effect van straling. Van elk soort straling, overigens - ook van zonnestraling, van de straling van jouw plafondlamp, enzovoort.
Een GSM zal jouw buitenste huidlagen met 0,1 °C opwarmen. Dat kun je uitrekenen en dat kun je meten. Als je dat erg vindt mag je nooit meer sporten, mag je nooit meer in de zon lopen, en mag je nooit meer in bad of onder de douche.
De DECT-telefoon en hoofdpijn is een puur nocebo-effect. Dat is aangetoond. Er is nog nooit iemand in staat geweest te laten zien dat DECT-signalen hoofdpijn veroorzaken. En echt, dat is uitentreure getest.
De Gigaset stralingsarme sets uitbrengt is puur een kwestie van marketing. Er zijn hele volksstammen die nog geloven dat DECT-signalen schadelijk kunnen zijn. Gigaset kan nu eenmaal meer spullen verkopen als ze op die onterechte angsten inspelen dan als ze gewoon objectief goed werkende en ongevaarlijke apparatuur verkopen. Het gezegde "angst verkoopt" geldt niet alleen in de media, maar dus ook hier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met je oude dect telefoon kan je eenvoudig thuis een blinde test doen.
(dubbelblind kan zelfs eenvoudig) GSM is een mobiele data verbinding, alleen de allereerste netwerken waren analoog. Er is wat dat betreft geen verschil tussen bellen en bellen via een app. Je vraag en subvraag zijn nauwelijks te beantwoorden. Je zal dan zelf moeten gaan meten.
Dit is o.a. afhankelijk van de frequentie waarop gsm / 4g draait.
http://www.4g.nl/4g-netwerk/4g-frequenties/
Die kunnen ook op verschillende frequenties tegelijk draaien.
De hogere frequenties hebben een slechter bereik en zullen daardoor harder zenden.
Maar hiervoor zijn teveel factoren: afstanden tot masten, jouw telefoon, enzovoorts.
(dubbelblind kan zelfs eenvoudig) GSM is een mobiele data verbinding, alleen de allereerste netwerken waren analoog. Er is wat dat betreft geen verschil tussen bellen en bellen via een app. Je vraag en subvraag zijn nauwelijks te beantwoorden. Je zal dan zelf moeten gaan meten.
Dit is o.a. afhankelijk van de frequentie waarop gsm / 4g draait.
http://www.4g.nl/4g-netwerk/4g-frequenties/
Die kunnen ook op verschillende frequenties tegelijk draaien.
De hogere frequenties hebben een slechter bereik en zullen daardoor harder zenden.
Maar hiervoor zijn teveel factoren: afstanden tot masten, jouw telefoon, enzovoorts.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dubbelblind testen is inderdaad heel eenvoudig. Mede daardoor zijn dergelijke testen heel vaak uitgevoerd.
Ik denk dat ik niet hoef te vertellen wat de uitslag van die testen was. Zelfs bij mensen die (zelfverklaard) "elektro-sensitief" waren, was de uitslag van een dubbelblinde test geheel voorspelbaar.
Desalniettemin is het goed dat deze testen zijn uitgevoerd. Je kunt immers nooit weten... Dankzij deze testen weten we het nu wel zeker, ook voor de zelfverklaard elektro-sensitieven onder ons.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer thuis zelf maar.
Maar hoeft niet hoor, lezen kan ook:
http://www.es-uk.info/research-studies.html
Maar hoeft niet hoor, lezen kan ook:
http://www.es-uk.info/research-studies.html
Cryofiel
9 jaar geleden
Een website die door gelovers is gemaakt...
Denk je echt dat daar objectieve informatie is te vinden? Als je dat echt gelooft, kan ik je nog wel wat meer websites aanbevelen... ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pubmed, onderzoeken, inhoud, ..
Cryofiel
9 jaar geleden
Prima.
Maar kijk dan naar ALLE onderzoeken. Niet naar slechts een zorgvuldig geselecteerd gedeelte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het in het koppeke zit en dat je klachten dus van psychosomatische aard zijn en niet direct veroorzaakt worden door de straling zelf, wordt in feite al bewezen door de klachten op zich. Je zegt namelijk dat jij en je moeder hoofdpijn krijgen wanneer jullie blootgesteld worden aan de straling van de dect-telefoon. Het is dan wel vreemd dat de spieren in je hoofd last hebben van de straling en de spieren in je hand niet. Want als je hoofdpijn voelt zijn dat meestal de spieren in je hoofd. De hersenen zelf zijn namelijk gevoelloos. Zenuwen zijn het ook niet, want deze zijn (samen met de hersenen) van alle organen in het lichaam het minst gevoelig voor straling. Als je hoofdpijn hebt dan ligt het dus niet aan de straling maar zou het veel waarschijnlijker zijn dat je last hebt van je arm/hand waarmee je de telefoon vasthoudt en dat deze pijn uitstraalt tot in je hoofd, door de andere houding van arm/hand wanneer je de telefoon verder van je hoofd houdt gaat deze pijn dus weg. Als de straling echt een probleem zou zijn zou je dat moeten voelen in de organen die daar het meest gevoelig voor zijn, je zou je dus misselijk moeten gaan voelen, buikpijn krijgen, diarree, etc... Mensen weten dat echter niet en denken dat net de hersenen gevoelig zijn voor straling (maar dat zijn ze dus net niet!) en daarom krijgen ze hoofdpijn (omdat ze denken dat het schadelijk is voor hun hoofd).
De stralingsarme gigasets zou ik in het zelfde categorie indelen als bijvoorbeeld de 'gezonde alternatiieven' voor dit oft geen terwijl deze in werkelijkheid een identieke samenstelling hebben dan de 'ongezonde' versie maar dan met een ander kleurstofje. Boerenbedrog dus. En zolang consumenten zich laten bedriegen zullen fabrikanten hiermee doorgaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.