Hoeveel CO2 bespaart een windmolen? (TCO)
De belangrijkste reden waarom we volgens het energieakkoord massaal windmolens op land en op zee te gaan plaatsen is de klimaatverandering. We produceren als mensheid teveel CO2 waardoor het klimaat te snel verandert en dit gaat volgens wetenschappers grote gevolgen hebben voor ons als mensheid als we niet tijdig ingrijpen door massaal minder CO2 te produceren. We dienen veel meer duurzame energie te gebruiken.
Dat klinkt natuurlijk allemaal op het eerste gezicht erg logisch. Toch vraag ik me nu af hoeveel C02 wordt er werkelijk met 1 windmolen nu bespaart? Bijvoorbeeld een 3MW windmolen die bijvoorbeeld ergens in Flevoland staat en gedurende 15 jaar draait. Hoeveel CO2 bespaart zo'n windmolen precies? Hierbij rekeninghoudende met alle factoren. Te denken valt aan de CO2 die benodigd is voor de productie van de molen of de back-up gascentrales, et cetera.
Ik zou hier graag wel eens concrete berekeningen van zien hoeveel CO2 een windmolen concreet bespaart vanaf de winning van de grondstoffen voor het maken van de windmolen tot aan het moment van afbraak. Het gaat mij hierbij dan vooral om de Total cost of ownership uitgedrukt in CO2 in plaats van geld. Als het goed is, dan zou het negatief moeten zijn en CO2 moeten besparen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.