Hoe kan ik een afgebroken metalen stempen uit het stemblok van een piano verwijderen?
Het is een lastig probleem. Ik stel het op prijs als jullie het hele verhaal willen doorlezen en meedenken: een metalen vernikkelde pen van 7,2 mm doorsnede is afgebroken en steekt nu nog maar pakweg 8 mm uit het houten stemblok waarin hij verankerd zit. Hij wordt op ongeveer 7 mm afstand rondom omringd door andere stempennen die nog wel zo'n 25 mm uitsteken waardoor je er al meteen moeilijker bij kunt komen. Een stempen heeft een hele fijne draad over een lengte van zo'n 40 mm lang. Dat is ook de lengte tot waar ze meestal in het hout geslagen zitten. Het houten blok waarin hij vastzit is ongeveer 50 mm dik en bestaat uit heel veel stergewijs aangebrachte lagen gelamineerd houtfineer. Het is voorgeboord met een speciale boor in een te kleine maat (+/- 0,5 mm kleiner)
Ik heb een speciaal setje verkeerd-om-draaiende afgebroken bouten tapjes gekocht voor maar liefst €50,- (Want met die van de action en die uit de aanbiedingenbak had ik weinig goede ervaringen) maar helaas kreeg ik hiermee geen grip op de stempen. Het enige resultaat was een holte van 5 mm diep. Ik heb ook een speciale T-vormige "kruk" aangeschaft die met het uiteinde om het uitstekende stuk stempen geplaatst kon worden en door de schroefdraad aan de binnenzijde grip had moeten krijgen op de buitenkant van de pen, maar helaas.... die draaide dol. Ten slotte heb ik geprobeerd om met een boortje van 2,5 mm door de stempen te boren, maar, het boortje brak af!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.