Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een schip altijd te zien op de radar?

Stel dat 2 schepen op een afstand van 50 km van elkaar varen, dan zien ze elkaar gewoon op de radar. Maar kan een schip bv. zijn radar uitschakelen, zodat hij voor anderen onzichtbaar is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is niet zo dat andere schepen een ontvangertje hebben waardoor men elkaar kan zien.

De radar stuurt golven uit, en die worden weerkaatst door het object zelf. Met de teruggekaatste golven kan men dan berekenen waar een object die de golven terugkaatst zich ongeveer bevindt.

Als een schip niet op de radar van een ander schip wil zijn, moet het schip zelf er niet varen, want dat is de oorzaak dat het schip op de radar verschijnt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het een kleine boot is, en er zijn hoge golven, dan hoeft een boot niet altijd te zien zijn.
Dit is echter geen garantie want doorgaans pikt een radar vrij veel op op de vlakte van een zee/oceaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaar zelf op een zeilschip en ik ga ervan uit dat andere schepen mij zien als ik een radarreflector heb, bijv in de mast. Als ik mijn radar aan heb vang ik reflectie op van andere schepen die een radarreflector hebben. Ik kan op mijn radar de afstand tot de schepen die ik wil zien instellen. Tevens vang ik reflectie op van boeien (met reflector) en van andere objecten met reflector. Zonder reflector zou ik er niet op vertrouwen dat ik zichtbaar ben. Het gaat er dus om dat je een reflector moet hebben, een radar aan boord vangt signalen van anderen op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing