Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een formule voor het berekenen van de effectieve doorsnede van een geleider als functie van de frequentie?

Bij hoge frequenties heeft de signaaloverdracht hoofdzakelijk plaats aan de oppervlakte van de geleider (daar kwam ik achter toen eens een luidsprekerbox aan sloot met 4 meter simpel tweelingsnoer). Ik vraag mij af hoe de relatie is tussen de frequentie en de effectieve doorsnede van de geleider.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Die is er niet. De soortelijke weerstand van een materiaal is afhankelijke van de lengte en de doorsnede (oppervlakte va n de geleider) maar staat volkomen los van de frequentie.

Dit is ook wel logisch want wisselspanning heeft een vaste frequentie en de fequentie van elektronen is volkomen irrelvant (als een elektron al een fequentie heeft, wat ik nu nietzo snel weet) omdat de stroom de verplaatsing van elektronen door de draad is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De frequenties waar je over spreekt zijn geluidsfrequenties.
De voortplantingssnelheid in een koperdraad is bijna de lichtsnelheid.
Dat betekent dat begin en eindpunt van de koperdraad dezelfde spanning hebben, en dat jouw opmerking over de buitenkant van de draad totaal niet van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing