Wanneer is een Hotfill boiler onder het aanrecht voordelig?
Mijn Hotfill boiler pakt warm water vanaf de CV ketel op zolder.
Er ligt daarvoor een niet-geisoleerde 12mm koperen leiding van 15 meter om het warm water van boven naar beneden te transporteren.
Het voordeel van een Hotfill boiler is dat je meteen warm water hebt.
Het nadeel is dat deze 500 watt boiler warm water pakt vanaf de CV ketel die naar mijn inziens nooit arriveert bij de ingang van de Hotfill.
Tenminste niet zoals ik hem gebruik. Ik was mijn handen met warm water, dat is onvoldoende water om de Hotfill met warm water te vullen vanaf de CV ketel. Ik doe een afwasje met warm water (zo'n 5 liter) dat is onvoldoende water om de Hotfill met warm water te vullen vanaf de CV ketel.
Wat er gebeurt, is dat zo gauw ik de warm water kraan beneden opndraai, ik warm water heb van die Hotfill boiler, tevens gaat op zolder ook de CV installatie warm water geven. Maar de leidingen ernaartoe zijn nog met koud water gevuld. Eigenlijk komt het erop neer dat de Hotfill dus gevuld wordt met het nog koude leidingwater uit de warm water toevoer.
Mijn vraag is dus, is dit wel rendabel? De woningbouwvereniging heeft dit systeem zo aangesloten. En zij zeggen dat dit de beste manier is om het aan te sluiten. En daar heb ik dus mijn twijfels over.
Wat is het voordeligst? De hotfill ertussen uit? Of de Hotfill direct op het koude water aansluiten? En dan maar 2 minuten wachten op warm water?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.