Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Lekdichtheid van een ruimte berekenen waarvan begin druk van deze ruimte en na een verloop van x min de eind druk geweten is. Iemand een idee?

Een ruimte van 250m³m word met een ventilater tot op 10 mmWK op onderdruk getrokken. Indien dit niveau bereikt wordt wordt de ruimte volledig afgesloten met een digitale drukmeter hierop aangesloten. Deze registreert constant de drukevolutie . Elke minuut wordt de druk vast gelegt tot op x min. Indien de druk na 5min terug op 2 mmWK staat dan wilt dit zeggen dat er een bepaalde opening is in die ruimte. Hoe kan ik de grootte in cm² berekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ik denk dat je de grootte van het oppervlak als volgt moet berekenen:

(Daarbij gebruik ik de oude eenheden omdat in de tijd dat ik naar school ging nog met atmosfeer werd gewerkt)

1.
Eerst berekenen we hoeveel lucht binnen stroomt.
De druk loopt daarbij op van 10 mmWk tot 2mmWK onderdruk
Het drukverschil is 8mmWK
Een atmosfeer is 10meter waterkolom (bij benadering) is 10.000mmWk
De druk loopt dus 8/10.000 atmosfeer op.
Wet van Bolye Gay Lussac: PxV=Constant
Het ingestroomde volume is dan 8/10000 x 250M3= 0,2 m3

2.
Dan bereken je de snelheid waarmee de lucht door de opening stroomt met de wet van Bernoulli
dP=1/2rhoV2
De drukval over de opening is 0,5 maal de dichtheid van lucht maal de snelheid van de lucht in het kwadraat.
De drukval is gemiddeld 10mmWK-2mmWK/2= 8/2= 4mmWK is 4/10000 atmosfeer
De snelheid van instromen is dan de wortel uit 4/10000 gedeeld door 2xde dichtheid van lucht.
Alles moet natuurlijk in de juiste eenheden in de formule worden ingevuld.
---De uitkomst krijg je dan in "meters per seconde" ---

3.
Dan bereken je de grootte van de opening door het volume van de lucht gelijk te stellen aan de grootte van de opening maal de instroomsnelheid maal de tijd dat de lucht instroomt.

{Het volume van de ingestroomde lucht moet je zien als een "buis of leiding" met een oppervlakte (die je moet berekenen) maal een lengte}

Deze lengte is gelijk aan de snelheid van de instromende lucht maal de tijd die de lucht instroomt.
Als de lucht bijvoorbeeld instroomt met een snelheid van 3 meter per seconde en de opening is 0,01 m2 dan stroomt elke seconde 0,01x3= 0,03m3 maar binnen.

Ingestroomde volume in m3 = oppervlak in m2 maal de snelheid in m/seconde maal de tijd in seconden

250 = oppervlak x snelheid (berekend bij 2.) x 300

In de formule is alleen het oppervlak onbekend en dus uit te rekenen.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.

Toegevoegd na 14 minuten:
De gemiddelde drukval in de formule van Bernoulli is niet 4mmWK maar 6mmWK
De druk loopt terug van 10 naar 2 mm, is gemiddeld 4mm, maar de
restdruk moet daarbij worden opgeteld.

Toegevoegd na 38 minuten:
3.
Hier moeten we natuurlijk niet het volume van de ruimte invullen, maar het volume van de ingestroomde lucht, die als eerste is berekend.
Dus 250 moet zijn 0,2.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing