Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het maximale wattage wat op ongeaarde bekabeling heen mag gaan?

Hoi,
Stel je voor als ik stopcontact heb die niet geaard is.
Voorheen zorgde het voor verlichting (dus het ging naar me lampfitting) nu heb ik er een stopcontact van gemaakt.
Hoeveel watt mag hier maximaal doorheen?
Zo kan ik weten welke (zware) apparaten ik wel/niet er op kan aansluiten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door een wandcontactdoos, kun je een app. aansluiten welke geschikt is voor 16A (waarde van de beveiliging)
16 x 230V = 3680 Watt. Vaak wordt geadviseerd enkel een app aan te sluiten tot max 3000W. Indien mogelijk, zou ik er een geaarde wandcontactdoos op aansluiten en indien van toepassing een aarde (geel/groen) draad erbij in trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit er nog een lichtschakelaar tussen? (Het ging immers naar een lampfitting)
Dan is dat de zwakke schakel, die zal niet blij zijn met 16 Ampère.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daarom was ik verbaasd over de amperages zoals hier genoemd. Laat ik de vraag anders stellen: stelt u zich voor dat er lamp(en) op worden aangesloten (immers, dat is waar hij voor gemaakt is). Hoeveel watt mag het dan zijn?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het wattage wat je door een kabel Kan laten lopen is niet afhankelijk of de kabel geaard is maar afhankelijk van de diameter en het materiaal, van de kabel, verder is dan nog van belang hoe de betrefffende kabel afgezekert is en of deze vrij ligt waardoor hij de warmte beter kwijt kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Als de draden in de kabel 1,5 mm2 = kun je hem ongeveer 10 ampere belasten
Als ze 2,5 mm2 zijn kun je 16 ampere belasten.
Bij hogere belasting heb je de kans dat de kabel gaat smelten of in de brand vliegt.
Daarom moet het begin altijd zijn beveiligd met een zekering of automaat ,of alamat.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zijn de schakel draden (zwart van kleur) uitgevoerd in 1,5mm2 en dan kan er 2300 watt maximaal doorheen bij 2.5mm2 wordt het dan 3680 watt
Omdat er kennelijk nog een lichtschakelaar in het stroomcircuit zit, is dat de zwakke schakel. Normaal zal zo'n schakelaar hoogstens een paar honderd Watt bedienen en daar zullen ze wel op gemaakt zijn (ca 1 Ampère).
Niet alleen de grotere stromen zijn gevaarlijk voor zo'n schakelaar, ook de grotere vonken die dan getrokken worden bij het schakelen zijn funest voor de contactpunten.
Verder is het geen aanrader om zwaardere apparaten waar niet voor niets een aardverbinding op zit, op een niet geaard stopcontact te gebruiken (hoewel dat op zich, stroom-technisch gezien, geen probleem is).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding