Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het maximale wattage wat op ongeaarde bekabeling heen mag gaan?

Hoi,
Stel je voor als ik stopcontact heb die niet geaard is.
Voorheen zorgde het voor verlichting (dus het ging naar me lampfitting) nu heb ik er een stopcontact van gemaakt.
Hoeveel watt mag hier maximaal doorheen?
Zo kan ik weten welke (zware) apparaten ik wel/niet er op kan aansluiten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het wattage wat je door een kabel Kan laten lopen is niet afhankelijk of de kabel geaard is maar afhankelijk van de diameter en het materiaal, van de kabel, verder is dan nog van belang hoe de betrefffende kabel afgezekert is en of deze vrij ligt waardoor hij de warmte beter kwijt kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Als de draden in de kabel 1,5 mm2 = kun je hem ongeveer 10 ampere belasten
Als ze 2,5 mm2 zijn kun je 16 ampere belasten.
Bij hogere belasting heb je de kans dat de kabel gaat smelten of in de brand vliegt.
Daarom moet het begin altijd zijn beveiligd met een zekering of automaat ,of alamat.
11 jaar geleden
Omdat er kennelijk nog een lichtschakelaar in het stroomcircuit zit, is dat de zwakke schakel. Normaal zal zo'n schakelaar hoogstens een paar honderd Watt bedienen en daar zullen ze wel op gemaakt zijn (ca 1 Ampère).
Niet alleen de grotere stromen zijn gevaarlijk voor zo'n schakelaar, ook de grotere vonken die dan getrokken worden bij het schakelen zijn funest voor de contactpunten.
Verder is het geen aanrader om zwaardere apparaten waar niet voor niets een aardverbinding op zit, op een niet geaard stopcontact te gebruiken (hoewel dat op zich, stroom-technisch gezien, geen probleem is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing