Kan je kleding drogen door deze vacuüm te zuigen?

Ik vraag me altijd af waarom kleding in een droger wordt warmgestookt, in plaats van deze in een container te stoppen en vacuüm te zuigen. Doodt ook alle evt. bacteriën. Zou dat te duur/ingewikkeld worden? Of gaat de kleding dan kapot?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat gaat niet werken. Je zal dan ook het water eruit moeten persen oid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar zou het niet voldoende zijn om het vacuüm laag genoeg te maken om het kookpunt van het water al bij kamertemperatuur te bereiken? Ik zie dat bij 0.034 bar de kooktemperatuur bij 26,4 graden ligt. Ik weet niet of een vacuümpomp die dat kan bereiken van erg goede kwaliteit (en dus duur) moet zijn. En een bar drukverschil (maximaal) is voor een beetje container toch niet echt een probleem, of wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via alleen vacuüm zuigen worden de bacteriën en virussen niet voldoende gedood. Ook niet als ze door het vacuüm het kookpunt bereiken.
Reddie
10 jaar geleden
@Flankie , je hebt geen juist beeld van koken. Koken is als je boven een laag water de luchtdruk verlaagt tot beneden de dampdruk van het water bij de heersende temperatuur.
De watermoleculen hebben dan nog steeds te weinig energie om en masse de lucht in te gaan. Daar is nog steeds warmte voor nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie. Nog even wat nagezocht maar eigenlijk is het simpeler dan ik dacht. Water gaat verdampen (koken) in een vacuüm, waarbij de temperatuur daalt (want er is energie nodig voor het verdampen). Deze daalt zodanig dat het overgebleven water gaat bevriezen en dus helemaal niet meer kookt. Bevroren kleding dus.
Dus alleen als er warmte aan het water wordt toegevoegd tijdens het koken blijft het ook koken.

Antwoorden (1)

Als je kleding vacuum zuigt verdwijnt als eerste de lucht tussen de vezels vandaan. De watermoleculen blijven nog aan elkaar en aan de vezels kleven vanwege hun polariteit. Daardoor zullen ze juist minder gauw in de dampfase overgaan.
Door ze warm te stoken verdrijf je ze uit de vloeistoffase naar de dampfase, en vertrekken ze juist uit de vezels.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar bij een lage druk verlaag je toch ook het kookpunt en zal het water al bij kamertemperatuur gaan koken?
Bordensteker
10 jaar geleden
Eigenlijk is lucht door je wasgoed laten trekken de zuinigste methode. Dus niet zozeer verwarmen, maar laten drogen op een goed geventileerde plaats. Dat veronderstelt wel dat die lucht niet toevallig zelf al heel vochtig is, dus soms is een droger wel handig.
Bij drogen door verwarmen gaat denk ik ook altijd warmte verloren. Nu veroorzaakt drogen zuiver door ventileren ook wel een beetje temperatuurdaling (de verdampingswarmte, waarmee het vocht in het wasgoed kan verdampen, wordt namelijk aan de lucht onttrokken), maar dat merk je veel minder dan bij de warme vochtige lucht die uit een droger naar buiten treedt.
Ik *vermoed* trouwens dat een condensdroger dat nadeel, van warme lucht die je het huis uit blaast, wel wat opheft, maar weten doe ik dat niet; ik heb me daar nog nooit in verdiept.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaccuum zuigen heeft in elk geval de bijwerking dat de kleding erg verkreukeld tevoorschijn komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is drogen door vacuüm zuigen heel erg effectief, zeker als je de druk sterkt verlaagd. Daarvoor hebt je wel een veel zwaardere en vooral duurdere installatie nodig dan een warmte droger. Van die kreukels zou best kunnen maar weet ik niet.
Reddie
10 jaar geleden
@bjorri, vacuum zuigen is hetzelfde als de druk heel sterk verlagen. @RayHolland, als je je kleding in een stevige trommel (die niet in elkaar klapt dus) uithangt aan hangertjes, dan verkreukelt er niets.
Dat gebeurt alleen als je ze in een plastic zak frommelt die je vacuum zuigt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie: Als je dan toch smartass wilt doen dan is vacuüm zuigen de druk verlagen tot nul. In het normale spraakgebruik wordt druk verlagen ook vacuüm zuigen genoemd. In mijn antwoord gebruik ik beide termen door elkaar maar zeker niet in tegenspraak. Overbodige lucht uit een plastic zak zuigen wordt ook vacuüm zuigen genoemd, echter geeft dat nauwelijks drukverlaging en je maakt het de waterdamp wel erg lastig de kleding te verlaten. Dat lijkt mij dus een niet erg effectieve manier van drogen, afgezien van de kreukels die dat veroorzaakt.
Reddie
10 jaar geleden
@bjorri, dat was ook ongeveer de strekking van mijn antwoord. Althans was dat de bedoeling. Misschien wat onhandig geformuleerd en/of kort door de bocht.
Hartelijk dank voor je aanvulling.