Wat is het verschil in Avionica en Mechanica in de vliegtuigonderhoudstechniek?
En wat houd het allebei precies in, ik dacht dat avianica meer met elecktrische systemen was en mechanica hydrolisch?
Mechanica is techniek die je kunt zien en aanraken.
De storingen die je moet oplossen zijn bijvoorbeeld klemmende palletjes of te zwakke veertjes, een trekkabeltje dat ergens langs schuurt, maar ook scheurvorming en breuk. Kijken, grijpen, en begrijpen. En smeren: je houdt niet altijd schone handen. Avionica is een toepassing van elektronica waar je alleen door met meetinstrumenten spanninkjes te meten kunt zien hoe iets eigenlijk werkt, of waar iets kapot is. Of door de lampjes, instrumenten en displays in de cockpit af te lezen. Vaak zit er een foutaanduiding door middel van codes ingebouwd. Meer begrijpen dan grijpen, zou je kunnen zeggen. Verdachte onderdelen demonteren en verwisselen voor geteste exemplaren uit het magazijn; de verdachte onderdelen moeten dan op een testbank beproefd worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.