Waarom had je vroeger storing op de TV als de nieuwslezer een gestreept pak had?
Het is een fenomeen wat ik me nog heel goed kan herinneren, de nieuwslezer had een pak met allemaal streepjes en vervolgens zag je niet alleen verticale maar ook horizontale lijnen en schuine lijnen er overheen dansen. Iemand die zich dat kan herinneren?
Tegenwoordig zie je dat niet meer. OF ze dragen zulke pakken niet meer, OF onze TV's zijn gewoon beter geworden? En WAT is er dan verbeterd? Ik heb nog steeds een oude 50hz TV zonder HD resolutie, maar toch zie ik dit fenomeen nooit meer.
Ook als er iemand weet hoe dit fenomeen heet, of hoe dit word veroorzaakt, dan wil ik dat graag weten!
Toegevoegd na 1 uur:
ok, het heet dus moire. Dank je wel! Ik heb er nu meer over kunnen lezen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9patroon
Wat ik me dan weer afvraag, is da ook op (full) HD televisies? Of is met deze nieuwe generaties TV's dit probleem uitgeschakeld? Of in ieder geval minder?
Toegevoegd na 1 uur:
De reden waarom ik aan deze vraag dacht is trouwens wel een grappige, ik moest er ineens aan denken toen ik vanmorgen dit moire effect LIFE zag! Ik lag in bed keek door de vitrage naar buiten. 2 verschillende soorten vitrages waaide zachtjes over elkaar heen en toen zag ik dus ook dat moire effect!
En ik dacht nog wel dat dit alleen op TV's voorkwam!
goeie vraag!
Als ik de antwoorden zo lees, dan schijnt het alleen voor te komen bij analoge uitzendingen.
Wellicht is dat de reden dat ik het al heel lang niet meer gezien heb, want ik kijk al heel lang geen analoog TV meer.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.