is er op dit moment al een verf of coating die toepasbaar is op blauwe zonnepanelen?

We zijn van plan om zonnepanelen te plaatsen op ons nogal sleile dak 48 gr. en maken ons zorgen dat onze overburen verblind zullen worden/last zouden krijgen . Ontspiegelde panelen zouden een oplossing voor dit mogelijke probleem kunnen zijn. vr.gr. Netty

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Panelen spiegelen nauwelijks, kan ik je uit ervaring vertellen. Het idee is ook dat ze het licht zo veel mogelijk absorberen in plaats van te reflecteren, logisch dus. Ik denk dat je overburen helemaal geen last van spiegeling gaan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tenzij je erge zeurburen die jaloers zijn op jouw zonnepanelen hebt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien gaat alles wat je op de zonnecellen smeert ten koste van het rendement.

Antwoorden (1)

Zonnepanelen reflecteren momenteel ongeveer 35% van het zonlicht. Er ontstaat dus geen enorme reflectie zoals bij b.v. glaspanelen of spiegelpanelen. Er zijn heel weinig verhalen te vinden van mensen die klagen over reflectie van panelen, dus in de praktijk komt het eigenlijk niet voor.

Als je bang bent dat je buren er toch last van krijgen: Er bestaat rendement verhogende folie die je op je panelen kunt plakken om te zorgen dat er minder licht gereflecteerd wordt. Dit is allemaal nog in een redelijk pril stadium, zie de link hieronder.