Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bestaan er gelijkstroom dynamo's?

in een auto zit een dynamo, levert deze een gelijkstroom, of is dit een spanning welke later door diodes gelijkgericht wordt? volgens mij het laatste.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Bestaan nog wel, maar de meeste auto's hebben wisselstroomdynamo's: Autodynamo's Er zijn twee soorten: gelijk en wisselstroomdynamo's. Tot tien jaar geleden werden hoofdzakelijk gelijkstroomdynamo's toegepast. Tegenwoordig is bijna elke auto met een wissel stroomdynamo uitgerust. Die verandering is gekomen door de groei van het aantal auto's. Onder andere het langzaam rijden in files en in steden was aanleiding tot de ontwikkeling van de wissel stroomdynamo: bij een stationair draaiende motor (lage toerentallen) moet de accu ook geladen worden. Door het toenemende elektriciteitsgebruik in de auto zoals extra voorlichten en raamverwarming waren ook grotere vermogens nodig. Wissel stroomdynamo's zijn bestand tegen hoge toeren tallen en vergen weinig onderhoud.

http://www.windenergy.nl/website/index.php?option=com_content&view=category&id=36&Itemid=56
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freek, een dynamo is altijd gelijkstroom.
Wisselstroom wordt altijd gemaakt met een alternator.
Dit zijn de juiste technische benamingen.
Verder klopt uw redenering volledig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@depauwroger, een dynamo levert altijd wisselstroom. Er kan alleen stroom/spanning worden opgewekt door een WISSELEND magnetisch veld, en is dus altijd wisselend.
Tegenwoordig wordt de stroom gelijkgericht door diodes, heeft daardoor altijd dezelfde richting, maar wisselt nog steeds.
Vroeger werd dit gedaan door de stroom telkens om te polen met de collector.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus met andere woorden en eenvoudig vertaald er is altijd een wisselspanning alleen kan deze wel wat fluctueren.
Een dynamo levert gelijkstroom, zoals op een fiets.
Dit wordt al lang niet meer gebruikt in auto's.
Tegenwoordig zit er een alternator in welke wisselstroom levert maar met dioden maakt men daar gelijkstroom van.

Men geeft de voorkeur aan een alternator omdat die al stroom levert op een laag toerental terwijl een gelijkstroom dynamo redelijk wat toeren moet hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fietsdynamo met een draaiende magneet in de stationaire veldwikkelingen levert wel degelijk wisselspanning. Alleen een dynamo met stationaire veldmagneten en een gewikkeld anker dat met (kool-)borstels levert pulserende gelijkstroom.
Voor een gewoon fietslampje maakt het niet uit dat het met wisselstroom gevoed wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heeft u gelijk maar dan spreekt u wel van de overgrootvader van de fiets dynamo, jaren 1950-60. Het gaat hem hier wel over de terminologie want wat u daar noemt is eigenlijk een simplistische alternator.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image