Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een oude elektrische grasmaaier gevonden, kan ik daar een auto accu op aansluiten?

Normaal gesproken zit er een vaste stekker op, waarop je een stopcontact met een snoer op aansluit, als ik nou de vaste stekker weg haal, en de + en - draden op een auto accu leg, gaat de motor dan lopen?

Ik ben van plan de motor op een skelter te monteren en ga natuurlijk niet met een stekker eraan een paar meter rijden en dan is het klaar.
Dus mijn vraag is eigenlijk kan ik de motor laten lopen dmv een auto accu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zoals Goos al aangeeft kan dit perfect maar heeft u hier een omvormer nodig omdat de motor 220V wisselspanning nodig heeft.
Zo een omvormer voor 1100 W kost al gauw € 90.
Het zou beter zijn indien u direct een gelijkstroom moet kon inbouwen zodat u het vermogen van de batterij direct aan de motor kan afgeven.
Met nog eens een omvormer tussen heeft u alleen maar vermogen verlies.
Die gelijkstroom motor zal ook een veel beter startvermogen hebben en dit vooral op laag toerental.
Die wisselstroom motor is gemaakt om op vol (nominaal) toetental te werken zodat u de snelheid niet kan regelen.

Besluit: beter een gelijkstroom motor inbouwen ivm toerentalbeheersing en vermogen op laag toerental.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er stekker verbinding is 220volt wisselspannin. Een auto accu 12volt gelijkspanning. Met een omvormer zou het in theorie moeten kunnen. Maar waarschijnlijk kan geen omvormer dit vermogen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing