Wat is een makkelijke, snelle manier om vanuit een fles (500ml) een hoeveelheid van 1 of 2 ml vloeistof te doseren?
Ik wil dagelijks 2ml vloeibare plantenvoeding aan mijn aquarium toevoegen. Het spul zit in een fles. Nu kan ik wel met een injectiespuitje of pipet 2ml afmeten, maar dat is voor iedere dag iets te veel werk. Ik zoek dus een systeem
(speciale dop?) waarmee ik bijvoorbeeld met één kneep of druk op de knop de juiste hoeveelheid doseer. Bestaat er zoiets?
Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zoek overigens geen elektronisch doseersysteem. Gewoon iets simpels/goedkoops.
minder kans op knoeien dan met een heel klein dopje
alleen moet je misschien wel iets handiger bedenken om het makkelijker op te zuigen een lange naald of een spuitje met een lange zuigslang zoiets als een catheter slangetje ?
misschien kan een plaatselijke apotheek je helpen ?
Steeds meer aquarianen stappen af van de voedingsbodem waar jij het over hebt, omdat daar een aantal nadelen aan zitten. Zo raakt het na verloop van tijd uitgewerkt, en dan moet je heel je aquarium omgooien om een nieuwe voedingsbodem aan te brengen. Ook kan het je water troebel maken als je wroetende vissen en slakken in je aquarium hebt. Vloeibare plantenvoeding is een uitstekend alternatief, ook omdat veel waterplanten hun voedingsstoffen niet via de wortels maar via de bladeren uit het water opnemen. Normale plantenvoeding kan je wekelijks toedienen. Dat kan ik best via een maatdopje doen. Maar in mijn geval gaat het om vloeibare koolstof. Dat moet dagelijks worden toegediend. Planten nemen dat ook alleen overdag op. Een druppelsysteem is daarom niet handig, omdat je dan ook 's nachts koolstof toevoegt, en dat is dus niet goed. Zoals in mijn vraag ook al staat heb ik al spuitjes en pipetjes gebruikt. Dat werkt prima, maar die moeten wel na gebruik afgespoeld worden. Omdat het toedienen 's morgens voor mijn werk moet gebeuren, zoek ik dus iets wat echt snel en simpel is, dus gewoon een kneep of druk op de knop en klaar.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.