Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand iets over lekstroom?

Ik heb net een nieuwe keuken geïnstalleerd met oven vaatwasser enz. nu heb ik lekstroom van mijn vaatwasser naar de kraan in de keuken van 113 volt. ik heb een kabel getrokken van een bestaand stopcontact in de keuken met aarde. ik heb hierop een stekkerdoos met beveiliging op aangesloten(wat eigelijk niet mag). moet ik de vaatwasser apart aansluiten of zijn de waterleidingen niet geaard. als ik de vaatwasser los koppel staat er nog 86 volt op. dit geld voor de oven en het gasvornuis. alvast bedankt(:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
8.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Blijkbaar is er een probleem met je randaarde.
Controleer dit, of laat het controleren!

De (ongeveer) 110V die op je apparaten staat is 'normaal' en waarschijnlijk het gevolg van kleine stroompjes door ontstoringscondensatoren in de voedingen van je apparaten. De stroomsterkte is zo laag dat het geen kwaad kan voor jezelf, al zou je er gevoelige electronica mee kapot kunnen maken...

Als je apparaten goed geaard zijn worden deze lekstroompjes afgevoerd zonder de aardlekschakelaar aan te spreken.

Nogmaals: controleer je randaarde: er kan als er iets misgaat een gevaarlijke situatie ontstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt allemaal niet erg veilig, zou er een electricien naar laten kijken

Toegevoegd na 2 minuten:
iets met volt is geen stroom maar spanning, als het over stroom gaat dan heb je het over ampere
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Je meet een spanning, een spanning is geen lekstroom.
Lekstroom meet je in Ampère. (kan je die ook meten?)

Er is altijd een (hele kleine) lekstroom.
Ik neem aan dat alles wel achter een aardlekschakelaar zit. Dan is de lekstroom, als de aardlekschakelaar goed is, in ieder geval niet gevaarlijk groot.

Waarom meet je op de kraan?
Meet eens op een aarde en meet dan de kraan ook op een aarde. (om dingen uit te sluiten)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan staat er dus spanning op de aarde. (meet voor de zekerheid nog tussen de twee aarde's die je net noemde) Waarschijnlijk is die aarde niet aangesloten op de hoofdaarde van het huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ie ergens los hangt, maar ik ben natuurlijk niet helderziend..
Hoe bedoel je "als ik de vaatwasser los koppel staat er nog 86 volt op"?

Waar staat die 86 volt op dat moment op? En waartussen meet je?

En, heb je de apparaten al gebruikt in deze situatie?(*ik denk het niet)

Heb je niet de aarde en nul omgewisseld ergens?? Als dat zo is meet je ook een spanning op de buitenkant van de machines omdat ze in verbinding met de nul staan i.p.v. aarde, (Als er ergens anders in deze groep een verbruiker (bijv. een lamp) aan staat, zal je altijd een spanning op de nul meten)

Als je die spanning dus tussen de kraan en de vaatwasser meet, dan meet je dus in feiten tussen de aarde (kraan) en nul (vaatwasser)

Ben benieuwd of je de apparaten al gebruikt hebt, ik wacht je antwoord af ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erwin, om dit te snappen moet je preciezer meten. Niet met meer cijfers achter de komma, maar uitleggen hoe je meet.
Je vertelt dat je een spanning meet. Dat is voor een lekstroom niet zo interessant.
Je moet met de multimeter op stroom, milliampere, meten.
Dan meet je de lekstroom.
Een aardlek schakelaar doet dit permanent, en schakelt de groep af als de lekstroom meer is dan 50 of 500 mA.
Voor witgoed is de toegestane aardlekstroom meestal 500 mA, dat is best wel flink. Maar dat is stroom, geen spanning, zoals jij aangeeft.

Bij het meten van de lekstroom moet je aangeven tussen wat en wat je meet. Dus of de ene kant de aarde van een stopcontact is of de waterleiding, en waar je met de andere kant meet, op het metalen chassis van de wasmachine, of welk ander onderdeel van de wasmachine.

Als je 2 meters hebt, kun je de ene op spanning zetten en weer die 113 Volt meten. Als je vervolgens een amperemeter daar naast zet, en op dezelfde punten meet, is de spanning waarschijnlijk 0 geworden.

Dan nog de vraag wat een goede aarde is.
De aarde van elk stopcontact zou goed moeten zijn. De waterleiding zou ook geaard moeten zijn, en wel op een zichtbare plek, meestal in de meterkast. Kun je dat punt vinden?.
Dit heeft tot gevolg dat je nergens een spanning zou mogen meten tussen de waterleiding en geaarde apparaten., Maar dan gemeten op die delen van een apparaat, dat echt tot het geaarde gedeelte behoort.
Er zullen delen vaneen apparaat zijn dat niet geaard is, bijvoorbeeld een aluminium strip aan de buitenkant vaneen plastic kast. Vaak is een schroef een beter aardpunt, als die schroef tenminste in het ijzeren chassis zit en niet 2 plastic delen verbindt

Zo'n aluminium strip die op de plastic buitenkant is gelijmd. werkt als antenne en kan inderdaad een bepaalde spanning hebben, maar die verdwijnt als je het probeert te meten met een ampere meter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding