Kun je ook een autismespectrumstoornis krijgen op latere leeftijd?
Dus dat je er niet mee geboren wordt maar het op later leeftijd pas krijgt.
Wel kan het zijn dat het pas later ten uiting komt (of liever gezegd, dat pas op latere leeftijd de diagnose komt). Ik ken mensen bij wie de diagnose pas kwam bij 24 jaar, maar zelfs bij iemand van 49 (we hadden al wel een behoorlijk vermoeden zeg maar, maar het was niet officieel vastgesteld).
Meestal wel, zelf al voor de geboorte.
Maar de hersenen kunnen zich ook later ‘anders’ ontwikkelen. Dit gebeurt wel op jonge leeftijd. Hersenen kunnen bijvoorbeeld in de eerste jaren veel te hard groeien. Hierna kan het weer bijtrekken.
Zelfs trauma’s kunnen van invloed zijn.
Er zijn ook gevallen bekent dat mensen alles in huis (hersenen) hadden voor autisme. Echter, ze ontwikkelden het niet.
De hersenen zijn zo complex. Neurologen weten slechts een deel.
Ik denk dus niet dat we hier zo zwart wit op kunnen antwoorden.
Maar het is niet fout. De informatie is correct. En daarbij is de tekst duidelijk. Het komt in de eerste levensjaren al tot uiting. Dan moet het er al geweest zijn. Wellicht ben ik te gewend geraakt om vanuit werk al concluderend te lezen. Het zal wellicht aan mij liggen.
Het is het enige antwoord, volgens mij, dat de vraag dekt.
Autisme is zelfs voor de wetenschap nog niet 100% verklaarbaar.
Ik zou hier ook niet anders op durven antwoorden. Verder bestaat ook niet het antwoord waardoor autisme precies bestaat. Er zijn wel een aantal bewezen verklaringen. Maar ik ben geen neuroloog...
Autisme is een afwijking. Het is een ontwikkelingsstoornis en de reden dat het als ernstig bestempeld wordt, is omdat de mens van nature een sociaal wezen is. Het heeft verbindingen met anderen nodig om te kunnen overleven. Ook in de huidige maatschappij zijn sociale interacties nodig. Deze vroeger niet hebben of tegenwoordig kan leiden tot isolement en in de natuur vaak tot de dood. De huidige maatschappij is er meer op ingeregeld. En natuurlijk zijn er ook gradaties. Maar de fundamentele afwijking is inderdaad ernstig te noemen. Een longontsteking is ook een ernstige ziekte ondanks dat je er tegenwoordig bijna niet meer aan dood gaat. De mate waarin we tegenwoordig kunnen aanpassen wil niet automatisch zeggen dat de ernst van een afwijking / situatie / etc er minder van wordt.
Want de vraag: Kan autisme ook op latere leeftijd ontstaan? is -al- gesteld op 21 december 2009. Met maar liefst 10 antwoorden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.