Waarop baseert Baudet zijn uitspraak over rassen en IQ?
Ik hoorde dat Baudet gezegd had dat blanken een gemiddeld IQ van 110 hebben, hispanics 90 en afro-americanen 75. Waarop baseert hij die uitspraak?
"Jewish (mean IQ = 113), East Asian (106), White (100), Hispanic (90), South Asian
(87), African American (85), and sub-Saharan African (70)."
Oftewel:
Joods 113
Oost Aziatisch 106
Blank 100
Latino 90
Zuid Aziatisch 87
Afro Amerikaans 85
Sub-Sahara Afrikaans 70 Dat geeft dus een verschil tussen blank en afro-amerikaans van 15 punten ipv 35 punten.
Ik ben fel voorstander van dit onderwerp bespreekbaar te maken. Er zijn verschillen tussen etniciteiten. Wat de Nazi's deden was daar een hele bizarre conclusie uit te trekken, met allerlei pseudowetenschappelijke onzin. Dat is een mogelijkheid, maar niet wat ik voorsta. Ik zou juist denken, doe er goed onderzoek na, praat er gewoon open over, en zorg ervoor dat de conclusies ten goede komen voor ons allemaal. Wat jij nu doet is een soort "reductio ad hitlerum" ervan maken ; De nazi's waren zich bewust van etnische verschillen > iedereen die zich daarvan bewust is zal er wel kwade bedoelingen mee hebben. In mijn optiek kan je een verschil juist makkelijker recht trekken ALS je het verschil erkent, maar ja wie wil dat nog als je direct voor extremist/eugenicist/nazi wordt bestempeld?
Er zijn meer groepen die fel voorstander zijn om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Er zitten inderdaad verschillen in etniciteiten. Alleen (wat de Nazi’s ook deden) is etniciteit verwarren met ras. Terwijl ras wellicht daar een onderdeel van is (strikt genomen niet, maar je kan het alleen ook niet zonder zien). En daar schuilt het grote gevaar in. De mensen weten het verschil niet. Ik zie in een aantal reactie van je dat je dit verschil ook niet genoeg benadrukt waardoor ik niet zeker weet of je in de kern het verschil aanvaard (“eugenicist”, “etniciteiten/"rassen"/huidskleuren”. Het moeilijke is daardoor dat je heel mooi kan aangeven dat de conclusies ten goede zou moeten komen (waar ik het zeker mee eens ben), maar dat de realiteit aangeeft dat dit gewoon niet gebeurd.
Natuurlijk zijn er verschillen in iq tussen groepen, man/vrouw, huidskleur...
Maar, deze verschillen kun en mag je niet ophangen aan etniciteit.
Het is bewezen dat ongeveer 4 tot 6 genen de huidskleur bepalen, terwijl ongeveer 100 genen de intelligentie bepalen. Met andere woorden, dit ontkracht al (vind ik) dat erfelijkheid, iq en etniciteit onlosmakelijk verbonden zijn.
Natuurlijk wordt elk individu geboren met een bepaalde intelligentie.
Maar het is inmiddels bewezen dat het verdere leven grote invloed heeft op hoe het iq zich verder ontwikkeld. Dus, niks etniciteit, dus wel waar kom ik ter wereld.
Maar de wetenschap weerspreekt inmiddels die theorie. Onderzoekers uit Michigan hebben bewezen dat je niet met een aangeboren intelligentie hoeft te leven. Intelligentie kan je aanleren en trainen. Ons brein is dynamisch en permanent in ontwikkeling.
Dit verklaart bijvoorbeeld dat het iq in een getto waar veelal zwarte mensen wonen lager is:
Niet de afkomst (genen), maar omgeving.
Als inderdaad maar 4 tot 6 de kleur bepalen, en 100 je voorlopig iq, durf ik als leek een conclusie te trekken.
Ofwel, Baudet schaam je!
Want?
Baudet heeft vziw ik weet niet gesteld dat de oorzaak van de getallen (even los of de getallen kloppen) genetisch is. "Dus, niks etniciteit, dus wel waar kom ik ter wereld."
Probleem is nu net dat die twee dingen nogal sterk gerelateerd zijn.
Als je wordt geboren in een Am. zwarte ghetto, zal je zeer waarschijnlijk een donkere huidskleur hebben. En vaak komen die kinderen die ghetto niet uit, en komen ze vaak ook niet onder de daar heersende mentaliteit uit. Dat het met genetica waarschijnlijk niets te maken heeft is nog mooier te zien als je kijkt naar Afro-Amerikaanse kinderen die geadopteerd zijn in blanke gezinnen. Die doen het dan gemiddeld ongeveer net zo goed als de kinderen in die voornamelijk blanke omgeving. Overigens en dat is spijtiger als het klopt, werkt dat beter dan Afro-Amerikaanse gezinnen die naar een hogere socio-eco. status stijgen. Waarschijnlijk omdat deze dan niet snel kiezen voor een betere omgeving.
Alles heeft te maken met de intentie waarom data wordt verzameld en de intentie waarmee deze data gebruikt wordt. Ten slotte hebben we dan nog de interpretatie van deze intentie door leken.
Dat maakt dit onderwerp voor het grote publiek gevaarlijk, vind ik.
Overigens zegt mijn reactie niks over jou
LeonardN. Ik kan jou niet in het hoofd kijken, geeneens voor het hoofd dóór deze site.
Verder heeft de Europese mens met witte huid makkelijk praten. Ik weet wel van mezelf hoe ik deze data interpreteer en verwerk. En dan nog moet ik uitkijken omdat ik niet in de andere schoenen sta.
Wellicht denk jij in de kern net als Ik, als ik jouw reacties lees, maar het is en blijft gevaarlijk om dit met iedere Nederlander open en bloot te bespreken. Wellicht denken we daar ander over. Jij kiest wel voor bespreken, ik niet omdat het "negatieve" wordt toegekend aan de andere groep waar ik niet toebehoor.
Nou nee, kijk naar Baudet die hier over praat en door jou al direct verweten krijgt dat deze zich moet schamen, zonder dat deze nog iets zegt over de oorzaak van de getallen. Laten we het omdraaien. Uit dergelijke onderzoeken blijkt ook dat Oost-Aziaten hoger scoren dan blanken. Dan denk ik: "Oh dat is een situatie die ik gelijk getrokken zou willen zien, hoe gaan we dat bereiken?" Wat is er in Oost-Aziatische gezinnen anders dan in blanke gezinnen of hun cultuur in het algemeen? Dat kom je niet te weten als je het verschil al ontkent.
-Ja er is een verschil tussen etniciteiten en IQ
-De cijfers van Baudet kloppen niet
-De volgorde wel en Oost-Aziaten staan er boven
-Dit is enkel correlatie(waarschijnlijk socio-economisch+cultureel), niet causatie(genetisch)
-Dat is laatste is vrij goed uit te leggen
-Extreem rechts zal toch wel racistisch blijven en de resultaten verkeerd interpreteren dus daarvoor heeft zwijgen geen zin
-Links zal toch wel iedereen die deze getallen naar boven haalt proberen te schofferen
-Als de gemiddelde mens niet het werkelijke positieve verhaal hoort zal deze dus eerder voor een van de twee voorgaande gaan kiezen.
> Praat er over. En laat dat iedereen doen. Zaai niet de angst dat als je iets technisch incorrect zegt je gelijk zou moeten gaan schamen of de derde wereld oorlog zou kunnen veroorzaken.
Waarom moet iq (genetisch, etniciteit, invloeden omgeving...) gekoppeld worden aan een huidskleur? Totaal zinloos, vind ik. Ik kan geen enkel voorbeeld noemen, waarom dit zinvol zou zijn.
Net als iq tussen man en vrouw, blauwe en bruine ogen, bos met haar of kaal, groter en kleiner dan 1.70 m.
Elk verschil leidt (bij veel mensen) tot verschil, discriminatie, rascisme, facisme......
Onderzoek wordt gedaan op allerlei vlak, hopelijk wordt daar niet van te voren al een voorselectie in gemaakt in wat we zeker niet gaan onderzoeken. (uit angst dat de conclusie mogelijk niet zal bevallen) "Ik kan geen enkel voorbeeld noemen, waarom dit zinvol zou zijn."
Het kan zinvol zijn als je bemerkt dat een bepaalde groep slechter scoort, of beter scoort dan een andere groep.
Als je dan de oorzaak kan vinden kan je die oorzaak ook sneller wegwerken, zodat beide groepen weer op gelijk niveau komen. Zeer zinvol dus. "Elk verschil leidt (bij veel mensen) tot verschil, discriminatie, rascisme, facisme...."
Dat is aan die mensen. Ik zie juist dat het (proberen te) verzwijgen van informatie leidt tot problemen.
Zelf ben ik juist veel minder links geworden omdat ik zie dat links veelal bezig is met onderdrukking van informatie/feiten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.