Wat is het verschil tussen een medium en kanaal als het gaat om marketingcommunicatie? (Met enkele voorbeelden ter verduidelijking)
Graag enkele voorbeelden ter verduidelijking. Enkel de uitleg op het internet is voor mij niet voldoende om de verschillen in te zien.
Globaal gezien maak je in eerste instantie een keuze uit de mogelijke communicatie kanalen --> Dat kan zijn TV, Radio, Billboards, internet noem maar op. Dat hangt natuurlijk allemaal af van hetgeen en naar wie/wat je wilt communiceren. Als je voor een specifiek kanaal kiest, bijvoorbeeld TV. Dus TV als communicatiekanaal, en binnen dat kanaal zijn verschillende media die allen een andere doelgroep/profiel hebben.
Ik weet niet of je op dat verschil tussen kanaal en media doelt?
Uiteindelijk betaal je voor iedereen die jouw advertentie of boodschap ziet. Maar als maar 10 procent van die 'iedereen' binnen jouw doelgroep valt, is 90 procent dus niet relevant en zonde van de inspanningen/geld. Het is denk ik een beetje hoe je het zelf definieert en uitwerkt. TV kun je als medium zien, terwijl, al je het over 'de media' hebt, je eerder spreekt van specifieke zenders/omroepen. De vertaalslag van kanaal naar medium zou in mijn ogen de vertaalslag van algemeen/globaal naar specifiek(er) moeten zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.