Zijn er vanuit de medische wereld ooit pogingen gedaan om pedofilie niet langer als een ziekte te beschouwen?
Ik vernam onlangs dat het nog maar enkele decennia geleden is dat homoseksualiteit/homofilie als een ziekte werd beschouwd en dat in de VS de medische wereld bij elkaar is gekomen en gesteld heeft dat het geen ziekte is. Minstens zes duizend jaar daarvóór werd het wel algemeen als een ziekte (en een zonde) beschouwd. Ik vroeg me af of de medische wereld zich ook al eens over het thema pedoseksualiteit en pedofilie heeft gebogen en een stelling heeft naar voren proberen brengen die eventueel dezelfde boodschap met zich meedraagt, dat het geen ziekte is? Of is men het er éénsluidend over eens dat het wel degelijk een ziekte (of pschylogische/psychosomatische(?)afwijking) is?
Verder vroeg ik me ook af waaraan een individu bij zichzelf kan vaststellen dat hij of zij pedofiel is, en of dat dan inhoudt dat hij of zij zich nooit aangetrokken voelt tot volwassenen? En wat zo iemand precies voelt? Welke leeftijdscategoriën voor pedofielen het meest aantrekkelijk zijn? En of pedofielen ook 'uit de kast' dienen te komen of toch maar beter niet omdat het buiten de kast misschien te gevaarlijk is omwille van het onbegrip van de 'normale' mensen?
Ik had even een dilemma in welke categorie dit thuishoorde, omdat het misschien even zo vaak voorkomt dat iemand zich 'gewoon' aangetrokken voelt, zonder seksuele lading of intenties. Ik heb het dan maar in sociale wetenschap geplaatst, want ik wil het liever niet in seksualiteit plaatsen, omdat dat wellicht in veel gevallen niet het punt is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.