Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet je in een paper/litetuurstudie kenbaar maken waarom je een bepaalde groep onderzoekt?

Ik schrijf een wetenschappelijke paper/literatuurstudie. Nu heb ik een beetje moeite met de opbouw en structuur. Waar vermeld je waarom je een bepaalde doelgroep onderzoekt en waar kader je de definitie van deze groep af? Ik dacht zelf aan de inleiding. Misschien is het logischer als je in bv. de inleiding zegt waarom je kiest voor die doelgroep en daaronder in een aparte kop (na de inleiding en voor de probleemstelling) de term definieert of in een 'kader' zet (operationalisatie). Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je vermoeden over de inleiding klopt. Als ik zo'n artikel begin te lezen wil ik graag weten waar het precies over gaat, dus wat je precies gaat onderzoeken en waarom. Zelf zou ik beginnen met het beschrijven van context (inleiding op het onderwerp), gevolgd door de probleem-/vraagstelling, m.a.w. hoe ben je tot je onderwerp gekomen (aanleiding van het onderzoek). Direct daarna zou ik de begrippen uit je probleem-/vraagstelling die mogelijk niet direct duidelijk zijn definiëren.

Vervolgens kun zo nodig nog de de wetenschappelijke relevantie van je onderzoek en de opbouw van je stuk vermelden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een beetje zoals bij elk praatje, als het goed is betrek je de mensen eerst in de dingen die je hebt onderzocht en geef je het belang aan in een groter perspectief. (tegenwoordig vaak klimaatverandering, maar kan ook voedselvoorziening, veiligheid of iets dergelijks zijn). Je geeft dan je werkwijzen aan, presenteert je resultaten zo duidelijk en eenvoudig mogelijk. Dan bediscussieer je je resultaten en geef je aan waarom die resultaten ook in een groter kader (voor de algemeen geinteresseerde leek, of de maatschappij) interessant zijn of waarschijnlijk ook toepasbaar op andere gebieden. Je gaat dus van groot naar klein en weer terug naar groot.
Het zou best kunnen dat je ook andere doelgroepen had kunnen gebruiken, maar jij hebt voor deze doelgroep gekozen, al was het alleen maar omdat je niet alles tegelijk kunt onderzoeken. Als er nog speciale redenen zijn dat jij specifiek voor die doelgroep hebt gekozen dan noem je die gewoon in de inleiding, zelfs persoonlijke redenen zijn voor lezers of toehoorders interessant. Of je voor de perfecte afkadering van een groep hebt gekozen is niet zo heel belangrijk, als maar duidelijk is welke criteria je hebt gehanteerd. Ook de afkadering van de groep zou in de inleiding moeten. Bij de resultaten presenteer je dan bijvoorbeeld tabellen en grafieken waarvan je door de inleiding al weet wat er precies mee wordt bedoeld. Je kunt er ook nog voor kiezen om in de vorm van voetnoten of referenties (in een appendix) duidelijk te maken wat je precies bedoelt met een bepaalde groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing