Bestaat er een cultuur in pre stadium zonder religie?
Een fundamenteel aspect wat mensen bij elkaar houdt is religie. Kan een cultuur of samenleving zich ook ontwikkelen in een pre stadium met een wetteloos en geheel atheïstisch concept? Dus zonder hogere macht? Zoja, hoor ik graag voorbeelden.
Ik zou zo¨n cultuur bewonderen, mensen zijn slechtgelovig over het algemeen en nemen alleen iets aan wat boven hun staat en niet van gelijkwaardige waren.
(ik raakte eventjes afgeleid)
Als god of goden ter oorzaak liggen van een religie dan moet het atheïsme het gevolg zijn? Ik doel met name op een andere oorzaak.
Ik kan helaas geen ander woord vinden, komt door de vraag. Heiden is ook niet helemaal gepast geloof ik?
Misschien is ''leeg'' een beter woord? :)
archeologisch bewijs hiervoor vinden zal ook niet mogelijk zijn denk ik, want als er een schrift was geweest die zou zeggen; ''wij zijn niet gelovig!!!'', bevestigt dat de onderscheiding dat het er al was... Ik doelde meer vanuit een antropologisch inzicht.. Of het mogelijk ''zou kunnen zijn'' zonder religie een samenleving/cultuur op te bouwen in de overgangsperiode van jager verzamelaars naar nederzettingen en dus samenlevingen ontwikkelden?
En dan met de kennis en je kunnen plaatsen van de uit die tijd afkomstige gedrag... :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.