Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Lucide dromen, kun je dat leren?

Een lucide droom is een droom waarbij de dromer zich bewust is van het feit dat hij droomt. Het begrip is geïntroduceerd door de Nederlandse psychiater en schrijver Frederik van Eeden in een artikel voor het tijdschrift Proceedings of the Society for Psychical Research (SPR) (volume 26, 1913) getiteld A Study of Dreams. Met 'lucide' verwees hij naar de heldere staat waarin de dromer zich bevindt.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom

Heeft iemand ervaring hiermee, of tips?
GRAAG!

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/lucide-dromen.11769

weet het van die vraag...maar,
Ik wil meer weten over het in stand houden van zo'n droom, (want als ik het merk wordt ik gelijk wakker) en wat technieken zijn om dat te bereiken, iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
933

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja dit kun je leren. Hoe jonger je dit probeert, des te makkelijker gaat het.

Het wakkerworden bij 'bewust' worden komt door de onzekerheid en soms afwijzing van de droom. Plezierige dromen zijn vaak makkelijker vast te houden (omdat je dat wilt) dan onplezierige dromen. Wil je echt iets aan Lucid dreaming hebben, dan moet je je kunnen instellen om uit te dromen wat je droomt om erachter te komen wat het doel is. Vaak is dit een antwoord op een gevoelskwestie te krijgen: Je onderbewustzijn maakt een keuze schakeling aan de hand van opgedane ervaringen tot dan toe. Als je overdag in een situatie komt waar je emotioneel niet een keuze in maakt, komt dit 's nachts bij je terug. Je onderbewustzijn heeft een keuze van je nodig om het te kunnen plaatsen in de keuzeschakelingen.

Je moet je vooral goed voorbereiden op het bewust dromen. Dat houdt in dat je geen alcohol nuttigt, niet te moe bent (dan is het mogelijk dat je lichaam gewoon in sluimertand gaat, zonder dromen) en vooral niet gestrest bent.

Wanneer je je bewust wordt dat je droomt (ik sla de hele mentale voorbereiding over omdat dit afhankelijk is van wat je wilt met de droom) is het belangrijk dat je je op je plek probeert te voelen. Stel je voor je loopt een drukke ontvangsthal binnen in een station en je kent niemand. Probeer je dat voor te stellen en vervolgens je eigen persoonlijkheid rustig als je eigen middelpunt te zien (jah, lekker ego doen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zeer herkenbaar, ik heb ze zelf ook! Je kunt ook dit soort dromen 'bijsturen'. Maar je wordt wel moe wakker.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding