Heb ik last van ADD?
Ik heb een concentratieprobleem: weet niet wat de naam ervan is, of er uberhaupt een naam voor is en of er misschien meer mensen met hetzelfde probleem zitten. Misschien wel ADD?
Wat meer uitleg over het probleem:
Al op de middelbare school had ik er last van. Ik behoorde altijd tot het groepje dat als laatste klaar was met het maken van toetsen. Ik heb moeite met het verklaren van de betekenis van een vraag, soms moet ik een vraag wel tien keer rustig lezen om uiteindelijk te snappen wat er met een vraag bedoelt wordt. Dit gold ook voor wanneer ik een boek moest lezen voor school. Ik kom moeilijk door teksten heen.
Daarnaast heb ik moeite met verbale communicatie in combinatie met concentratie. Een voorbeeld: Momenteel volg ik rijlessen. Mijn rijinstructeur zegt dat ik aanleg heb voor rijden en ik weet ook van mijzelf dat ik zeker goed kan rijden. Helaas, als ik mij niet voldoende kan concentreren, wordt het voor mij heel lastig om mijn rijvaardigheden ook te kunnen laten zien. Die verlaagde concentratie ontstaat wanneer mijn rijinstructeur ergens over praat. Ik wil hem niet beledigen door niet naar zijn verhaal te luisteren en geen interesse te tonen. Daarnaast wil ik ook gewoon kunnen auto rijden, maar dan gaat het mis. Ik ben zo enorm bezig met het focussen op zijn verhaal en een reactie proberen te geven dat ik de omgeving rond de auto voor lief laat. Ik kan dus eigenlijk niet meerdere dingen tegelijk. Zo lang ik me kan focussen op één taak, gaat het goed.
ADD heeft veel te maken met autisme, en ook met borderline. Er is heel veel overlap.
Je bent bezig je te oriënteren. Dat is heel goed! Want dit leidt tot zelfkennis. En zelfkennis is het enige wat nodig is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.