Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er onderzoek gedaan naar de psychologie en de dynamiek op fora?

Ik lees regelmatig op fora. Ik vraag me wel eens af waarom mensen zo graag hun mening willen posten terwijl diezelfde mening bijvoorbeeld al meerdere malen is gegeven. Beetje overkill, denk ik dan. Er zijn soms interessante dynamieken te aanschouwen. Zouden er op fora ook bepaalde rollen te onderscheiden zijn zoals er in de groepsdynamiek ook rollen zijn? Wat is het effect van het 'veilig achter een scherm zitten' en je mening kunnen geven?

Ik ben benieuwd of hier ook onderzoek naar is gedaan.
Links naar onderzoeken zijn zeer welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
877
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag! Ik zie ook veel terugkerende dynamieken en sommige gebeurtenissen lijken haast wel standaard. Een beetje de "wetten van de fora" of zo. Ik ben ook erg benieuwd of iemand het antwoord heeft, ik ga de vraag volgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heeft niemand het antwoord, geloof ik... :(

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Me dunkt dat het niet eens zozeer hoeft te gaan om de psychologische achtergrond m.b.t. fora, maar meer het "collectieve individualisme" om het even zo te noemen. Ook al heeft iemand al iets gezegd, dan nog wil "je" graag laten weten dat ook JIJ het er wel of niet mee eens bent.

Ik gok dat er genoeg onderzoek is geweest naar waarom mensen überhaupt meningen willen delen. Mijn tip: verbreed je scope naar psychologisch onderzoek naar het willen delen van meningen.

Succes :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je denkt dat er inderdaad wel onderzoek is geweest. Dat is geen nuttig antwoord. Eigenlijk is het zelfs gewoon geen antwoord. Minnetje.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding