Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet ik of mijn steekproef representatief is?

Ik heb een enquete gehouden onder de abonnees van een nieuwsbrief (totale grote ongeveer 40.000) en daarvoor heb ik 4000 mensen uitgenodigd (aselect). Mijn respons is n=715 (dus ong 1.8%) en ze hebben iedere vraag volledig ingevuld (tenzij het een ja/nee vraag is en wanneer ze ja invulde, ze nog wat andere vragen kregen).

Maar hoe check ik of deze representatief is? Ik heb gegoogled en een calculator ontdekt, waaruit blijkt dat als ik 95% betrouwbaarheid wil ik een n van 381 moet hebben.

Kan ik hier al uit concluderen dat mijn onderzoek representatief is en de antwoorden op de vragen gelden voor de gehele populatie? Hoe komen ze bij die n?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Representatief waarvoor?
Voor de abonnees van die nieuwsbrief waarschijnlijk wel.
Als je kan aantonen dat degene die antwoorden representatief zijn voor de rest.
Bijvoorbeeld mensen die werkeloos zijn, zullen meer tijd hebben en misschien eerder antwoorden.

Representatief voor Nederland?
Waarschijnlijk niet, je kan ervan uitgaan dat de abonnees niet representatief zijn voor heel Nederland.

Volgens mij is je respons trouwens ~18%
en heb je 1,8% van de populatie te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,
Dit is een heel net percentage. Of je onderzoek representatief is meestal het beste te bepalen aan de hand van de demografische samenstelling. Misschien is deze bekend van je abonnees. Als deze gevraagd is bij inschrijven voor de nieuwsbrief.
Misschien heb je ook demografische vragen gesteld aan je respondenten.
Als deze bekend zijn dan kun je je data wagen zodat die representatiever wordt.

Ga er maar vanuit dat je onderzoek ondanks het hoge respons cijfer niet representatief is.
Mensen die graag hun zegje willen doen zijn over het algemeen heel tevreden of ontevreden over het onderwerp. De rest kan het niet zoveel schelen, deze grote groep reageert niet.
Tevens zijn er sommige groepen die eerder reageren. Zoals mensen met veel tijd.
Ik zou dit in je verslag niet representatief noemen. Gewoon vermelden dat je een aselecte steekproef van 4000 heb getrokken en dat je een hoog responscijfer van n=715 hebt.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een steekproef controleer je met een andere steekproef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste tip die ik je kan geven, is contact zoeken met een statisticus. Dat lijkt me handiger dan het zelf uitvogelen.

Toegevoegd na 36 seconden:
En je leert er dan nog meer van! Want uit je beschrijving zie ik dat je het interessant vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing