Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe laat ik mijn beoordelaar in mijn verslag subtiel weten dat ik werkplan maken onzin vind? (zie uitleg)?

Ik moet reflecteren op hoe ik planmatig werk. Er wordt van mij een diepgaande reflectie van ongeveer een A4tje verwacht.

Ik weet precies wat er in een werkplan hoort en aan welke eisen goed geformuleerde doelen voldoen. Maar het kost ongelooflijk veel tijd en ik ben niet overtuigd van de meerwaarde.
Ik heb mijn werkplan in mijn hoofd zitten. Het op papier zetten van zo'n werkplan geeft me niet meer inzicht, houvast of wat dan ook. Bovendien wordt een werkplan voortdurend aangepast. Wat is dan de meerwaarde?

Ik ben iemand die ongepland heel goed kan leren. Als ik me verveel, zoek ik onmiddellijk de volgende uitdaging op. Met andere woorden: ik verveel me nooit. Ik krijg af wat ik af wil krijgen, binnen het tijdsbestek dat ik aankan.

Mijn beoordelaar is nogal van de werkplannen, alsof ze het zelf heeft uitgevonden. Ik moet dus van goede huize komen om haar van het onnut van een werkplan te overtuigen.
Maar hoe vertel ik haar dat?? Liefst onderbouwd met pedagogische / didactische principes :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk het didactisch heel moeilijk hard te maken is MAAR ik vind dat je het in je vraag heel duidelijk uitlegt (ik ben zelf erg van de systematiek dus toen ik de titel van de vraag las dacht ik nog, nou ja, je moet het maar leren, punt uit). Echter hoe jij het verwoord heb je gewoon een punt.

Ik denk dat er voor je studiebegeleider meer redenen zijn om hierom te vragen. Behalve dat het JOU inzicht zou moeten geven wat de te volgen koers is (maar dat werkt voor jou niet goed genoeg naar je zin) HELPT het je studiebegeleider helder te krijgen waar jij staat.
Als jij het niet opschrijft moet zij het zelf doen om het overzichtelijk te houden voor zichzelf.

Mijn voorstel is daarom dat je een gulden middenweg kiest. Je maakt een ZEER summier plan met alleen een heel kort soort tijdpad (alleen een paar steekwoorden). Dat geeft de begeleiding een houvast om met jou te praten waar je bent. EN je daagt haar uit om het zo te proberen omdat jij wilt bewijzen dat de rest in je hoofd zit en dat je gewoon de planning gaat halen.

Ik denk dat je, als je anders denkt dan de "gemiddelde mens" altijd heel veel moeite hebt uit te leggen dat het voor jou anders werkt. Mensen zijn helaas vaak hokjesdieren, werkt iets voor 99 mensen MOET het voor nummer 100 ook zo zijn. Beter dus niet eindeloos uitleggen maar zoeken naar een weg waar je iemand anders het gevoel geeft dat je hem tegemoet komt (of je best daarvoor doet) maar vervolgens toch zo veel mogelijk je eigen weg kunt gaan.
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik er zelfs aan twijfelen of het voor 99% van de mensen zo werkt? Het werkt zo voor 99% van de methodeschrijvers van didactische methodes, ergo: ongeveer 0,0001% van de mensheid, als het niet minder is ;-)
amigo
13 jaar geleden
alles mag maar denk je nu dat het meer is of minder?
(het was wat mij betreft trouwens al illustratie van de hokjesgeest bedoelt en niet als uitspraak hoeveel % baat heeft bij werkplannen, ik zou niet durven gokken daarover) daarom ben ik wel benieuwd naar je mening hierover
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mion Zo had ik het nog niet bekeken: een werkplan om haar inzicht te geven in mijn plannen. Daar kan ik wat mee, bedankt! @stippel Ben ik met je eens, als ik je reactie goed begrepen heb. Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het schrijven van reflecties alleen meerwaarde heeft als dáár je leerprobleem zit. Door dan bewust te worden van je reflectieproces, kun je het probleem isoleren en aanpakken. Maar bij het merendeel van de mensen werkt onbewust reflecteren prima.

Andere antwoorden (5)

Ik denk niet dat je dit subtiel kunt brengen. Je zou in je reflectie kunnen verwerken dat het voor jou geen meerwaarde heeft. Echter denk ik dat je beoordelaar je dit niet met dank af zal nemen. Reflecteren en plannen zijn 'tools' die bij competentiegerichte opleidingen horen en helpen je bij het doortrekken van je leerlijn na je opleiding. Wellicht dat je je begeleider wel door heeft hoe jij werkt maar probeert hij of zij je de meerwaarde van deze aanpak te laten zien.
Overigens heb ik zelf ook een hekel aan het schrijven van reflectieverslagen. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het gewoon maken. Als je een werkplan kan maken maak het dan. Als het inderdaad volgens jou steeds moet worden aangepast pas het dan aan.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik vermoed eigenlijk dat het meer een poging is om jouw te laten inzien dat een werkplan noodzakelijk is om het spoor niet bijster te raken.
Of je ervaring uiteindelijk af te kunnen spiegelen aan de hand wat je eerst voor ogen had.
Ik vermoed dat je aardig creatief bent.
maar je leert door werkplannen dat je al een vooropgezet idee hebt en waar is dat goed uitgekomen en waar niet ?

Werkplannen zijn een vast onderdeel van elk onderzoek, Scriptie thesis etc etc je ontkomt er niet aan.
De meerwaarde daarvan leren begrijpen is wellicht jouw leerpunt.
Maar kan me voorstellen dat je het onzin vindt ik zelf kon het ook niet. maar je ontkomt er niet aan
Een werkplan laat ook meteen zien wat je zelf ingedachte had en hoe je eventuele gedachtenfouten in je werkplan aanpast en waarom. dat is juist waardevol
het laat je groei in de materie zien
onzin is het zeker niet.

En dus dat subtiel onderbouwde dat je het maar onzin vindt zou ik maar achterwege laten
ergens vindt je jezelf te goed ervoor denk ik
dus als je nu laat zien dat je je over je vooropgestelde gedachtes kan heen zetten
krijg je het respect wat je verdient

quote
"alsof ze ze het zelf heeft uitgevonden ? die zin heeft zoveel spanning dat het duidelijk is dat je maar beter geen didactische en pedagogische mumbo jumbo er tegen aan kan gooien
Je houding zegt al genoeg tussen de regels door


genoeg aan dit standje ? ;)
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Niet tegen in gaan.. Als het voor je docent zo belangrijk is kun je het beter gewoon maken, want zij moet je uiteindelijk beoordelen. Als je laat merken dat je het niets vind, kun je dit achteraf terug krijgen (bijv. in je beoordeling). Als je werkplan maar 1 A4 hoeft te zijn lijkt het me ook niet al te veel werk.
Begin met je onderzoeksvraag + een kleine onderbouwing als introductie. Formuleer je leerdoelen SMART (zie bron), zodat je zeker weet dat je alle aspecten hebt gehad en maak ten slotte een tijdbalk met de verschillende fasen in je project. Wanneer je zorgt voor een mooie opmaak ziet het er al snel uit alsof je er uren aan hebt gezeten terwijl dit binnen 20 minuten gemaakt kan zijn, moet je eens zien hoe blij je docent daar van wordt (en jij misschien uiteindelijk dan ook bij de beoordeling)..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb precies het zelfde ik zag ook het nu er niet van niet. en dat doe ik nog steeds niet.
het is denk ik om principes bij te brengen en structuur.
verder is het doelloos en tijd verspilling. nooit heb ik het gemaakt ik heb het al tijd geweigerd. en ik zit nu in me examen jaar ik doe me werk uitstekend. ook zonder zo een werk plan....... ben nog sneller klaar ook.
dan opschrijven wat ik ga doen.
zo zijn er nog meer nutteloze streken die scholen gebruiken. zo als 2 jaar stage lopen maar wel leuk school geld betalen....... voor 2 weken school per jaar. pfff
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt dit antwoord voegt ook niets toe excuses daar voor.
toch ben ik blij dat mijn school goed verloopt ook zonder deze werkplannen...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding