Waarom is de bassline altijd zo fijn?
Wat is het toch met de bass in de muziek? Waarom vinden mensen dit zo'n fijn gevoel? Ik vind zelf persoonlijk bass ook héel erg fijn om in muziek te horen, en nog beter om te voelen! Maar ik vraag me af waar (voor vele mensen) deze liefde voor bas vandaan komt..
Toegevoegd na 52 seconden:
*NOTE*
Vergelijk bijvoorbeeld het verschil tussen een liedje luisteren via youtube met je oordopjes, of op je home cinema set, OF bij een live concert aanwezig zijn..
Arousal (psychologische term; google-baar) ontstaat als we opgewonden (niet alleen sexueel) raken, of bang worden (als het fight/flight te pas komt). In de 'oertijd' waren wij nog niet zo beschermd als tegenwoordig. Toen moest je dus ook uitkijken of je niet werd opgevroten door een wild groot beest. Welnu; als je dus een groot wild beest hoorde dat grommend/brullend je grotje binnen kwam, dan kon je die bas waarschijnlijk ook voelen, en had je een hele grote mate van arousal (omdat je wilde vechten/vluchten).. En als je dus nu muziek luistert; krijg je dat zelfde gevoel van arousal terug.. wat zorgt voor een apart/fijn gevoel.. :)
En de bas van tegenwoordig 'bootst dit geluid van het grommen na', en daardoor krijg je een verhoogde mate van arousal.. en dat is 'spannend' .. 'dus fijn'..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.