Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Met een depressie verliest men de lust van het leven. Zelfs de lust om je ego omhoog te houden kan je verliezen.
Dus mijn antwoord zou ja zijn.

Maar als men uit de depressie klimt, kan hij er ook achter komen dat hij die ego liever kwijt is. Net zoals andere dingen die hij voorheen vasthield.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies :)

Andere antwoorden (4)

Jacob,

Ik denk dat het eerder andersom is.. je komt juist van je depressie af als je je ego loslaat.

Je wordt vooral depressief omdat je ego niet krijgt wat het wil of verwacht.

Hoe sterker het "ik" gekoesterd wordt.. hoe meer kans op een depressie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je ego, dat is je eigenste ik, dat raak je gelukkig niet makkelijk kwijt.

wel is het zo dat depressieve mensen soms een afgesneden gevoel hebben, of ze in een aquarium zitten, of ingepakt in de watten.
ze voelen zich afgestompt.

als je je zo voelt, is het erg moeilijk in contact met jezelf te blijven, veel te vermoeiend.
dan kan je heel makkelijk het gevoel hebben je ego kwijt te zijn.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Depressie leidt soms tot depersonalisatie, oftewel het zelf besef , of het ik gevoel.
Gekoppeld daaraan het gevoel voor eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Het tast in die zin je ego dus wel degelijk aan.
Depressie gaat gepaard met een verminderd vermogen , hormonen in je hersenen aan te maken die je gevoel van geluk en stabiliteit geven, vandaar de toepassing van SSRI's Tegenwoordig worden weer electroshocks toegepast onder narcose, de hersenen worden dan op weinig zachtzinnige wijze gereset.
Het lijkt of de ongunstige inbrandinspatronen die mede verantwoordelijk zijn voor het gevoel van ongeluk, falen en verminderd zelfbeleving daardoor wat "gewist" worden.
Sommige mensen knappen er enorm van op terwijl wel een epileptische aanval veroorzaakt wordt door de gelijkspanningstroom van ongeveer 1 ampere, tot de epileptische aanval inzet (binnen enige seconden).
Het doel van de electroshock IS het opwekken van deze aanvallen, zodat de kortsluiting in de hersenen verbindingen verbreken om nieuwe aan te gaan maken.
Het loslaten van het egomis dan ook zeker NIET de oplossing om uit een depressie te komen, het afstand nemen van perfectionisme en controlfreak gedrag , het te hoog leggen van de lat voor jezelf etc. is wel heel nuttig.

Toegevoegd na 18 minuten:
Deze ECT (electroshocks ) worden pas gebruikt bij ernstige , therapieresistente depressies.
De normale aanpak met SSRI (serotonine heropname remmers) in combinatie met psychotherapie is vaak zeer succesvol.
De SSRI s werken pas na enige weken, de bijwerkingen beginnen echter al na enige uren.
Sommige mensen haken dan af. Dat is zeer onverstandig, Ga dingen doen die je normaal gesproken leuk zou vinden (tijdens een depressie vind je vrijwel niets leuk) Doe je dit echter toch, dan kom je dichter bij jezelf en dat werkt mee in het herstel.
Pas dus op voor eenzaamheid, passiviteit en het omkeren van het dag- en nachtritme.
Dat laatste kan je sociale leven nen -netwerk behoorlijk verknallen.
Het is fijn als je na je depressie nog een goed netwerk over hebt.
Zoek goede vrienden en de gezelligheid.
Gebruik vooral GEEN cannabis, dat kan de onverschilligheid ten aanzien van het eigen lot versterken.
Gebruik ook geen alcohol, dat kan tot onherstelbare zelfoverschatting of dadendrang leiden.
Deze stoffen combineren ook slecht met de medicatie.
Vooral MDMA (Extacy) werkt volkomen verkeerd op SSRI's in.
Dus via huisarts of GGZ psychotherapie en antidepressiva geven de beste kans op een goed herstel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Veel info over behandelmogelijkheden (waarbij volgens GGZ richtlijnen elektroconvulsietherapie niet de eerste keus is bij depressie is!). Daarbij na de eerste 3 zinnen geen antwoord meer op de vraag over ego kwijtraken door depressie, dus vooral off topic.
Nee, een depressie is al bewijs voor aanwezigheid van een ego. het kan het ego (arme ik; kijk mij nou; dit ben ik, etc..) alleen maar versterken.
het 'kwijtraken' van het ego is slechts alleen mogelijk met 'bewust zijn'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding