Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om een psychologisch profiel van een persoon op te bouwen gebaseerd alleen op zijn muzikale voorkeur (van artiesten en muziek)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk wel dat het mogelijk is om een zekere gevoelsindruk van iemands persoonlijkheid te krijgen..
Zelf hecht ik hier ook wel wat belang aan.. je kan een soort inschatting maken over het gevoelsleven, een zekere innerlijke creativiteit, een appreciatie van verfijnde dingen.. iemand die houdt van rustige piano muziek zal zelf ook wel een zekere rust in zichzelf hebben..

Maar hou wel altijd in het achterhoofd dat dit slechts een inschatting is.. je kan er niet 'vanuit' gaan dat iemand zo is omdat hij net die muziek zo graag hoort.. wel kan je aanvoelen welke eigenschappen iemand eventueel zou kunnen hebben..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik weet niet hoe diep je dan kan gaan, maar ik vraag bij sollicitatiegesprekken de kandidaten meestal wel naar hun muzikale voorkeur. Het zegt in ieder geval wel iets over de persoon.

Maar ik denk niet dat je een diepgravend psychologisch profiel van een persoon op kunt bouwen louter gebaseerd op zijn muzikale voorkeur.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Er is onderzoek naar gedaan door de universiteit van Cambridge. Volgens onderzoeker Jason Rentfrow vormen we ons aan de hand van iemands muziekvoorkeur een beeld van zijn persoonlijkheid, waarden, sociale klasse en etniciteit. Liefhebbers van jazz worden bijvoorbeeld gezien als vredelievende liberalen met een grote verbeeldingskracht en een vriendelijk en sociaal karakter.
Wie liever naar Mozart, Beethoven en andere klassieken luistert, zou stilletjes, vriendelijk en intelligent zijn, maar ook wel een beetje saai, onsportief en onaantrekkelijk. Rockers worden rebels, onverantwoordelijk en emotioneel onstabiel gevonden. Over popfans luidt het vooroordeel dat zij conventioneel, kalm en niet al te slim zijn. De gestereotypeerde rapliefhebber is sportief en zelfverzekerd, maar ongeorganiseerd en "vijandiger" dan andere muziekfans. En als je van electronica houdt, zou men je wel eens kunnen zien als "een beetje neurotisch".
Dat onderzoek suggereert dus dat, hoewel onze aannames mogelijk niet kloppen, we toch een erg sterke indruk van iemand krijgen als we weten van wat voor muziek ze houden.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ik hou van Jazz, Free Jazz, Bach, Morton Feldman, Messiaen, John Cage, LaMonte Young, Folk, Psychedelisch en zo nog wat. Ik zal wel gestoord zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ik ben dus rebels, onverantwoordelijk en emotioneel onstabiel...... hm, dat zijn nou net 3 eigenschappen die ik totaal NIET bezit hahaha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige stroming die er bij staat die ik niet 'lust' is rap. Nou ben ik ook totaal niet sportief, dus dat klopt wel. Verder???
flyingcrow
14 jaar geleden
mijn partner is netjes gekleed ,burgerlijk,gepensioneerd na 45 jaar hard werken,heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel loopt netjes in het gareel en houd van ROCK,METAL, HOUSE etc!!heerlijk!!
En Rose,ik heb ook van die verschillende smaken,dus zijn we samen gestoord,van dat Cambridge onderzoek geloof ik niet zoveel van
Als heel veel psychologische profielen en de muzieksmaak van betrokkenen gekoppeld worden, kan het best zijn dat een zeer hoge profielnauwkeurigheid haalbaar is.
Ik stel met nadruk dat alleen een psychologisch profiel en geen psychiatrisch profiel af te leiden zou moeten worden.
Ook zou deze info- en dataanalyse in handen moeten BLIJVEN van de professionele geregistreerde beroepsgroep, gecombineerd met een verregaande privacycontrole.
Met de juiste software en goede profiel-datainput , gekoppeld aan een aantal smaakmeetpunten (kwantitatief) moet met statistiek en significantie gebieden
Wellicht een zeer hoogwaardig resultaat kunnen geven.
Melodielijn, tempowisselingen , bassoorten en stemmenvoorkeur vertelt echt veel over iemand.
Ik denk dat, mits integer gerapporteerd, dit wel eens een van de beste methoden kan zijn hoe iemands persoonlijkheid in elkaar steekt.
De reden is simpel, muziek slaat het verstand over en is eigenlijk zielentaal.
Het is al redelijk algemeen aanvaard dat iemands verstandelijk vermogen redelijk betrouwbaar af te leiden aan stijlvoorkeur.(met Jazz zit je goed)
Kinderen schijnen intelligenter te worden wanneer kort na de conceptie (als het gehoor aangelegd is) en in hun verdere jeugd ze veel muziek van Mozart te horen krijgen.
Met nadruk deel ik mee dat ik een persoonlijke mening weergeef.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat het willen beantwoorden van andersmans vragen een causaal verband moet hebben met het adoreren van gitaristen :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dat kan, je kan wel een bepaalde INDRUK van iemand krijgen, maar voor een diepgaand profiel moet je toch meer dingen weten.
Je hebt bepaalde stereotiepe eigenschappen als je van 1 soort muziek houdt maar daar kun je mensen niet op afrekenen.
Ik hou van allerlei soorten muziek, van klassiek tot rock en alles er tussen in, ben ik dan veelzijdig of ben ik dan iemand die niet weet wat ze wil?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me moeilijk,mogen het met mij proberen,ik houd van o.a. metal,Debussy,Jimi Hendrix, muziek van het kerkkoor waar ik in zit,house,Satie,Braziliaans A. C. Jobim enz .Osdorp posse, folk,disco, kleine greep van mijn voorkeuren
En haat meeuwis en co, musette, barok,en van die muziek waar ze bejaarden mee teisteren, brabantse muziek,
het lijkt me dus moeilijk,omdat er zoveel verscheidenheid in kan zitten.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ik denk dat als je alleen vraagt naar voorkeur en niet naar verdere uitleg, je verkeerde conclusies kan trekken. Als iemand bijvoorbeeld een bepaalde metal-band graag hoort vanwege de teksten, zegt dat heel iets anders over die persoon dan als iemand naar diezelfde band luistert maar puur vanwege de fantastische drum en ondánks de teksten; en wanneer iemand naar diezelfde muziek luistert uit sentimentele herinneringen, omdat diens ouders dat altijd luisterden, dan zegt het weer iets heel anders over die persoon.
En als iemand luistert naar dingen die nu in de top 40 staan, kan dat zijn omdat diegene al jarenlang heel erg van dát genre houdt dat op dit moment toevallig even populair is, of juist omdat diegene niet zo'n eigen specifieke smaak heeft maar alles wel leuk vindt dat ie vaak om zich heen hoort en geen zin heeft leuke muziek te gaan uitzoeken, of alles doet dat anderen zeggen en geen eigen mening durft te vormen.

Maar ik denk dat als je heel breed kijkt, naar de héle muzieksmaak van iemand, je wel een paar heel lichte conclusies kan trekken, maar wel heel voorzichtig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding