Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kom ik uit de ''slachtoffer rol''?

door veel mensen woord gezecht dat ik van in een slachtoffer rol zit. hoe kom ik er uit? en hoe herken ik het bij mezelf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk vind ik het al een mooi begin dat je deze vraag stelt! Door jezelf deze vraag te stellen, kruip je er al een beetje uit. +1!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat je je eerstt af moet vragen is hoe je in die slachtofferrol komt.
Dat is een allesbepalende factor in hoe je daar weer uit komt.
Als de term slachtofferrol gebruikt wordt, klinkt dat alsof je geen slachtoffer ergens van bent, maar je je wel als zodanig opstelt.
Wat anderen zeggen vind ik in deze niet erg belangrijk.
Ben je werkelijk ergens slachtoffer van, dan moet je bijgestaan worden om je leven weer op te pakken.
Bij slachtofferrol komt het er op neer dat ANDEREN zeggen dat je je aanstelt en op een verkeerde manier om aandacht zoekt.
Omdat ik je omstandigheden niet ken moet ik het eers bij dit (deel van het) antwoord laten.
Via een reactie op deze vraag kun je -als je dat wilt- meer info geven of als privéberichte naar bastanovum.
In het laatste geval reageer ik daar vertrouwelijk op..

Toegevoegd na 6 uur:
Ik heb inmiddels je andere vraag gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat je NIET in een slachtofferrol ZIT, maar een SLACHTOFFER van ernstig misdrijf BENT, op grond van de verklaring bij je andere vraag.
UITGAANDE van de juistheid van je verklaring , past het de mensen om je heen te stoppen met hun opmerkingen dat je in een slachtofferrol zit.
Met begrip en hulp ben je meer geholpen dan met die belachelijke rotopmerkingen.
Verder verwijs ik naar mijn antwoord op je vraag "waarom doen sommige mensen anderen mensen pijn".
Veel sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je in een slachtofferrol zit, geef je de schuld van iets wat er mis is gegaan vaak aan een ander. Je vind dat je vanalles tekort komt in het leven, en dat je er zelf niets aan kan doen. Dat is vaak heel irritant voor andere mensen om te horen. Hoewel je het weleens zo kunt voelen (dat doen we allemaal weleens denk ik), levert deze instelling je niets op.
Je zou kunnen proberen om je taalgebruik eens goed onder de loep te nemen. Probeer eens wat minder te klagen, en andere mensen of situaties de schuld te geven van waar jij nu zit.
Denk eens wat vaker; wat kan IK doen om hieruit te komen? Hoe kan IK zorgen dat dit beter wordt? Wat moet IK nu doen?
Je wordt dan minder afhankelijk van anderen, en je slachtofferrol zal dan ook minder worden.
Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga er vanaf nu aan werken dat je onafhankelijk bent. Dat je een eigen inkomen hebt, dat je een eigen plekje hebt waar je je goed voelt, dat je je eigen waarde kent en jezelf waardeert.

Als dingen niet lukken, haal dan je schouders op en probeer iets anders. Ga niet zitten mokken omdat het allemaal wat anders is uitgepakt dan je had gehoopt en ga geen hele beschouwingen houden over wat je omgeving anders had moeten doen.

Laat je nooit verleiden om te zeggen dat je geen eerlijke kansen krijgt. Kansen moet je nemen. Laat je nooit in een afhankelijke positie manoeuvreren. Je mag andere mensen best vertrouwen, maar jijzelf bent de meest betrouwbare. Je mag andere mensen best fantastisch vinden, maar jij bent zelf de meest fantastische. Luister naar andere mensen, maar luister het allerbeste naar jezelf en neem je eigen beslissingen. Dan kun je later ook nooit zeggen dat het iemand anders z'n schuld was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezegd: +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterk antwoord! +
Stoppen met zeuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verantwoordelijkheid nemen voor je eigen doen en laten en leren je fouten toe te geven in plaats van de schuld bij anderen neer te leggen.
dat lijkt mij een goed begin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak keuzes bewust. Sta achter jezelf en wat je vindt en denkt. Ga je leven bewust leven, laat dingen niet zomaar over je heen komen.
Begin klein, waardeer elke vordering die je maakt en klim er zo langzaam uit.

Blijf vooral ver uit de buurt van zelfmedelijden. Het lijden alleen is genoeg daar hoeft geen medelijden bovenop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms ben je ook werkelijk slachtoffer, zoals b.v. bij een roofoverval of een verkeersongeluk. Soms verbeeldt je je dat je slachtoffer bent: zoals als je nat bent geregend of een lekke band hebt of zakt voor je rijbewijs. Dan ben je geen slachtoffer. Vraag je dus steeds af: had ik hier zelf iets aan kunnen doen of niet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je herkent het bij jezelf als je jezelf zielig vind.
Als je vind dat het niet goed met je gaat en dat dat eigenlijk niet jouw schuld is.
Als je van dingen die niet lopen zoals je gehoopt of verwacht had, niet de oorzaak bij jezelf zoekt, maar steeds bij anderen.

Hoe je er uit komt daar zijn al verschillende tips over gegeven.

Nog een voorbeeld: Ik was 14 dagen geleden slachtoffer van een verkeersongeval. De dader is doorgereden.
Ik heb erg veel pijn, moet morgen weer naar de dokter, kan niet op vakantie, heb er nachtmerries van.
Maar ik vind mezelf niet zielig.
Ik houd mezelf goed bezig en mensen die me bellen vinden dat ik best vrolijk en optimistisch ben.

En dat is waar het om gaat: soms zit het leven tegen, maar jijzelf en jij alleen bent degene die bepaalt hoe daar mee om te gaan.

JIJZELF moet het doen!!
Succes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Niemand - en zeker jij zelf niet - is er bij gebaat dat jij jezelf je hele leven lang zielig blijft vinden omdat er zoveel mis gegaan is in jouw leven.

Je zou eens kunnen zoeken naar een RET therapie in je omgeving.
Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken (naar de Griekse wijsgeer Epictetus). Volgens Ellis ontstaan problemen vooral door de manier waarop we aankijken tegen de gebeurtenissen die ons overkomen.

Misschien kan je al beginnen met een online cursus:
http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/ret/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit de slachtofferrol komen doe je door je te realiseren dat welke negatieve gedachte je ook hebt eigenlijk allemaal bij jezelf ligt... jij bent tenslotte degene die die gedachten toelaat... begin eens met mediteren... je kunt voor meditatie simpele oefeningen leren die heel makkelijk vol te houden zijn en waarbij je leert in het hier en nu te blijven... dit pas je toe wanneer je negatieve gedachten krijgt... als je dat volhoudt leer je na een poosje bij jezelf te blijven en het een plek te geven... neem ook een dagboek en pleur daar al je negatieve gedachten in en sla het boek dan dicht. en bedenk bij jezelf : ik laat het daar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk denk en voel jij dat jij vaak niet verantwoordelijk bent voor de dingen die er om jou heen gebeuren, dat jij er geen invloed op kunt uitoefenen. Dat jij het slachtoffer bent van de situatie. Je hebt geen controle en je ziet ook niet hoe je wel controle zou kunnen krijgen.
Herkenbaar? Als je hier met ja of misschien antwoordt is de kans groot dat je je vaak in de rol van slachtoffer plaatst.

Hoe je daaruit kunt komen is door je te beseffen dat jij wel controle hebt, dat jij de regisseur bent van jouw eigen leven. Dit is heel makkelijk gezegd, maar minder makkelijk gedaan.
Het is misschien ook heel fijn om te weten dat jij absoluut niet de enige bent die dat doet, het is een zeer herkenbaar patroon.
Als jij hier last van hebt en zelf vind dat je het liever anders zou zien is een paar gesprekken met een psychotherapeut al voldoende. Hij/ zij kan jou handvatten geven hoe jij assertiever in het leven kunt staan en de regie weer in eigen handen kunt nemen. Als je daar zelf behoefte aan hebt, neem contact op met de huisarts en laat je doorverwijzen.

Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding