Stel dat iemand wordt opgepakt en een ander lacht daarom, is dat dan leedvermaak?

Leedvermaak is dat je lacht om andermans pijn, maar ik weet niet of dat ook geldt voor innerlijke/mentale pijn

2 uur geleden
TurfGraver
een uur geleden
Leedvermaak is dat je vermaakt voelt (beter door voelt) bij een ander zijn leed.
Leed hoeft geen pijn te zijn maar kan van alles zijn waar een ander ongelukkig van wordt.

Antwoorden (1)

Ja.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leedvermaak_(humor)

Leedvermaak of Schadenfreude is een verschijnsel waarbij men het leed van een ander als humoristisch ervaart. Het kan hierbij gaan om fysiek leed, waarbij iemand zich naar het gevoel van de ander op min of meer komische wijze bezeert, of om een vorm van mentaal vermaak, waarbij men zich verkneukelt over het verlies van een andere persoon of partij. Het algemeen voorkomen van dit verschijnsel is van alle tijden en blijkt onder meer uit de uitdrukking het mooiste vermaak is leedvermaak.
een uur geleden