Hoe effectief is het herschrijven van je herinneringen als het gaat om traumatische ervaringen te neutraliseren. Wat zijn voor en nadelen.

Dit gaat om EMDR en het zelf herschrijven van je herinnering tijdens deze behandeling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Het beschrijven herinneringen draagt bij aan een intensief verwerkingsproces. Het werkt goed. Je wordt er een completer mens van.
Soms zijn de herinneringen te vreselijk en kunnen domweg niet worden verwerkt. Dan is het beter om ze te verdringen. Dit laatste gebeurt heel vaak. Mensen kunnen dan weer functioneren en een hele tijd gelukkig verder leven. Jammer genoeg komen die vreselijke herinneringen later alsnog terug, en zijn dan nog steeds te erg om er iets mee te kunnen doen. Mensen kunnen dan psychiatrisch ziek worden.
Nv kampsyndromen, en ervaringen van kindsoldaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor soort trauma heb jij opgelopen. Er is een behoorlijk diversiteit in en daarvan is het afhankelijk of EMDR voor jou kan werken.

EMDR schijnt bij eenmalige trauma's te kunnen werken. Vooralsnog is het een hele nieuwe techniek waarvan het lange termijn effect zeker nog niet is bewezen. Aan de andere kant is het een vrij eenvoudige methode die geen schade aan richt dus het is het proberen waard.

Als je een meervoudig trauma hebt waarbij je wellicht ook CPTSS hebt opgelopen zal deze methode bij lange na niet voldoende zijn. Het is ook maar de vraag of het wel wenselijk is om alleen in het korte termijn geheugen te werken.

Mijn vraag aan jou is dan ook waar jij je behandeling op dit moment krijgt. Bijv een ggz of een specialische afdeling of zelfs bij het TRTC. Van het TRTC zijn maar 5 afdelingen over heel Nederland. Daar wordt deze techniek niet aangeboden omdat het niet effect is voor mensen die zulke erge trauma's heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben mij bewust dat mijn uitleg anders is dan je terug vindt op internet. Hetgeen je hierboven lees, heb je nu van mij gekregen, als ervaringsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan uit ervaring zeggen dat EMDR werkt, trouwens ook voor langduriger trauma's zoals pestverleden op school.
Ik heb geen idee waarom het werkt, en de psycholoog ook niet, maar daar maak ik me niet druk (meer) om!

Toegevoegd na 16 minuten:
Heb drie behandelingen EMDR ondergaan, waarbij de heftigheid van de gevoelens rondom de gebeurtenissen steeds verder afnam, en er een gevoel van "ik kan het aan" is geinstalleerd. Is nog vrij kort geleden gebeurd, maar ik merk wel dat ik de gebeurtenissen "toen" niet meer betrek in mijn leven nu: Ik associeerde een hek bijv. met "tegen een hek aangeduwd worden door een aantal kinderen, zodat ik geen lucht krijg". Ik kreeg het dus al benauwd als ik een metalen hek zag. Dat is nu niet meer zo, en daarom over-reageer ik niet meer en wordt de omgang met anderen ook veel makkelijker. Ben wel gewaarschuwd voor een mogelijke terugval (gebeurt wel eens, zo na een half jaar of jaar) maar dan ga ik gewoon weer één keer voor EMDR terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het "voordeel " is, dat je gedwongen wordt, het trauma helder onder woorden te brengen, wat je kan helpen, hetgeen je meegemaakt hebt, ook te begrijpen.
Ik heb voordeel daarbij niet voor niets tussen haakjes gezet.
Zelf ben ik er niet een voorstander van de trauma's op deze manier standaard als procedure aan te pakken.
Je hebt ze niet voor niets verdrongen.
Op dat moment is dat de minst schadelijke manier met die gebeurtenissen om te gaan (ofwel NIET om te gaan).
Het is goed sommige verdrongen dingen weer naar het bewustzijn te halen (want dat doe je dan), maar soms ook (nog) niet.
Soms moet je mentaal verder rijpen om überhaupt in staat te zijn het trauma onder ogen te zien. Wanneer dit van buitenaf opgelegd wordt en de timing is niet goed (je bent er dan nog niet klaar voor), dan is het middel erger dan de kwaal. Daarom ben ik er terughoudend mee.
Het is goed om verdrongen dingen te verwerken, zodat ze een plaats krijgen en niet in je onderbewustzijn allerhande problemen veroorzaken, maar als je er nog niet aan toe bent, moet je dat ook NIET doen.
Voor alles is een tijd en dat kun je niet afdwingen.
Je voelt zelf doorgaans het beste aan wanneer iets aan verwerking toe is.
Krijg je door verdringing nachtmerries en onverklaarbare angsten en paniekstoornissen, zoek dan je hulp bij kundige mensen, zoals huisartsen en psychotherapeuten.
Deze kunnen je ook bijstaan als de vrijkoming van verdrongen herinneringen depressies en andere problemen veroorzaken.
Weest dus voorzichtig met je trauma-verwerking en laat je helpen, het feit dat je dingen verdrongen hebt , is al een sterke aanwijzing dat het een diep trauma betreft, die je niet even van je af kunt schrijven zonder na-effecten.
Weest dus voorzichtig met je geest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voordeel is dat je als getraumatiseert persoon nog een heel rustig de situatie overdenkt die zo traumatisch was. Je schrijft langzamer dan je denkt. Door je denktempo te vertragen maak je andere denkroutes of lukt het gemakkelijker out of the box te denken. Dit zal heel effectief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb EMDR gehad doordat ik zware jeugdtrauma's heb opgelopen.

De eerste keer dat ik dit kreeg was met klikjes en een vragenlijst en een psycholoog die tegen me praat dit heeft echt 0,0 geholpen.

10 jaar later na de eerste keer is er nog een poging gewaagd "Omdat ik ouder ben geworden en ik het misschien beter kon verwoorden" Dit keer was het met een andere psycholoog met klikjes en moest mijn trauma's navertellen. Maar ook deze keer heeft het niet geholpen.

Bij mij heeft het dus helemaal niet geholpen zelfs niet een klein beetje, maar bij de meeste helpt het wel iets. Zelf heb ik me er bij neergelegd dat ik ze nooit zal verwerken en dat ik me een paar weken per jaar me er nog steeds heel rot door die trauma's voel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Danku marion voor uw wraak minnetjes.