Hoe weet ik zeker of ik hoogbegaafd ben?
Sinds kort ga ik naar de psycholoog (Burn-out), daarbij kreeg zij al snel het vermoeden dat ik hoogbegaafd zou zijn. Ik ging er trouwens niet met deze gedachte heen, maar voor iets heel anders. Zelf herkende ik me in enkele kenmerken die ze opnoemde, maar dit zag nooit terug in mijn studieresultaten. Op dit moment zit ik op het HBO, hier volg ik een sociale studie. Ik ben erg perfectionistisch, rationeel en heb de lat erg hoog liggen. Mijn gedrevenheid slaat soms door, namelijk ik kan niet goed afbakenen aan de tijd dat ik aan iets mag spenderen. Hierdoor kom ik met andere vakken in de praktijk weer in tijdsnood. De tijd die ik in vakken stop zie ik ook niet altijd terug in mijn cijfers. Verder ben ik erg vindingrijk, creatief en erg gevoelig. Ik moest afgelopen jaar een betoog schrijven, hierbij liep ik vast. Dit gebeurde doordat ik niet voor al mijn argumenten wetenschappelijk bewijs kon vinden. Op dat moment zelf blokkeerde ik, daardoor kon ik ook niet met een ander vak bezig. Docenten omschrijven mij ook als: sociaal, lang van stof, creatief en ik moet meer to-the-point komen. Ook ben ik constant bevestiging aan het vragen bij iedereen. Nu weet ik zelf helemaal niet of ik het ben, daarnaast heb ik op internet z’n IQ testje gedaan van 44 vragen. Daarbij kreeg ik een score van 117. Klopt die test dan niet of het vermoeden van de psycholoog? Daarnaast als ik hoogbegaafd ben vraag ik me wel wat af, namelijk hoe moet ik dan goed studeren? Welke strategieën werken?
Dat IQ testje op internet dat je hebt gedaan zegt helemaal niets, hoogbegaafdheid is veel complexer dan een paar reeksen en woordkennis.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.