Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je iets voor een ander doet, doe je het ook altijd voor jezelf ?

Puur altruisme bestaat niet, is mijn stelling. Je doet dingen ook altijd voor jezelf.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Veel mensen die anderen helpen doen het vaak alleen maar om er bij te horen. Mee te mogen tellen in de maatschappij. Een onderdeel te mogen zijn van de omgeving, van de kennissen, van de colega's en niet onbelangrijk, van hun familie. Met andere woorden , ze zijn blij dat er ergens in hun omgeving hulp nodig is zodat ze kunnen laten zien aan anderen hoe goed ze toch zijn. Eigenlijk is daar niets mis mee, want hulp is hulp. Alleen de motivatie is dan niet echt goed. Maar om helemaal iets voor een ander te doen zonder er zelf beter van te worden , of van te voelen is veel moeilijker. Zonder eigenbelang helpen. Maar dankbaarheid ontvangen voor geboden hulp, al is het maar , bedankt, kan een mens zo gelukkig maken, en dat mag dan toch ook, alleen of dit ook het doel was van geboden hulp, of eigenlijk, doe je het ook voor je zelf blijft een moeilijke vraag. Maar ik denk van wel!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Wat je geeft krijg je in drievout terug? Zo was het toch Mystica?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn avatar heeft daar werkelijk helemaal niets mee te maken. Dit is gewoon mijn bedrijfslogo... Ennuh.... 436 regels? Daar bedank ik voor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Drievoud
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben ik de enige die taalfouten maakt? Nee toch?
Ik denk dat je het voor beide doet. De mens is en blijft een kudde dier. Men wilt bij een groep horen. Daarnaast worden we steeds meer gepusht door de samenleving om perfect te zijn, waardoor men zich anders kan gedragen/voordoen om aan dit beeld te voldoen.

en je krijgt er natuurlijk een goed gevoel bij.
Wie goed doet, goed ontmoet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar heb je voor een groot stuk gelijk in.Alhoewel je doet niet bewust, je zegt bij jezelf : die verdient dat. Mijn eerlijke ervaring is dat het genereus zijn bij anderen ditzelfde opwekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, puur altruisme bestaat wel. Het goede gevoel achteraf is een beloning, geen doel op zich.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij haal je nu een paar dingen door elkaar. Je vraag ging over altruisme. Ik ben ervan overtuigd dat mensen volkomen belangeloos andere mensen kunnen helpen. Jij hebt het over herhalen van dat gedrag vanwege de beloning die erop volgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou je in eerste instantie dan mensen helpen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lala, mensen helpen die het nodig hebben, op wat voor een gebied dan ook, is geweldig om te doen. Zou je hierna nooit een bedankje terug krijgen, al is het maar een woordje, dan zou het toch snel over gaan. Dus dan helpen we dan toch ook omdat bedankje te krijgen? Toch zijn er omstandigheden dat het mogen helpen al zoveel voldoening geeft, dat, dat de beloning is. En die beloning is groter dan het bedankje
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Mystica: niet voor jezelf maar voor de ander :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja lala, die beloning is dan dus die reden voor jezelf waar je het voor doet. Ik geef Eddijst dan ook 100% gelijk.
m.a.w. als je altruïstisch wil zijn, dan wil je dat dus omdat het je iets oplevert, een beloning, een bedankje, een goed gevoel. Er moet dus altijd wat in zitten voor je. Er zit ook een evolutionair aspect in. Mensen zijn sociale dieren. Je "helpt" dus mensen of "deelt met" mensen die jou na aan het hart staan of je familie zijn. m.a.w. mensen waarvan je vindt dat ze je hulp verdienen. Zo stijgen de overlevingskansen van "jouw" sociale groep.
Oneens. Het geeft misschien wel voldoening, maar daar doe je het niet voor. Bovendien kun je voor iemand sterven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat de meeste ouders bereid zijn om voor hun kind te sterven. Dat heeft niets met eigenbelang te maken.
Ook de vele vrijwillige hulpverleners doen dat m.i. niet uit eigenbelang. Voldoening is niet uit te schakelen, maar voor velen niet perse de primaire drijfveer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou ik stel dat ik het niet met je eens ben :-)
zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Altru%C3%AFsme
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen tillen hun overwegingen makkelijk over hun eigen dood heen. Daar zijn ook onderzoeken over. Ze overwegen de consequenties van hun daden, ook als die na hun dood liggen. Dat heeft puur te maken met het feit dat het eerder een bewuste gedachte is om te denken dat "je dan toch eenmaal dood bent dus dan maakt het niet meer uit" dan dat het een bewuste gedachte is om te denken "ik moet nadenken bij wat ik doe want over 100 jaar zouden mensen er last van kunnen hebben". Dat laatste proces gaat veel meer vanzelf, omdat het je dagelijkse patroon van redeneren volgt.
Is dat zo? Kun je echt nooit iets zuiver en alleen voor een ander doen, om die te helpen, te (onder)steunen in een moeilijk periode, zónder daar iets terug voor te verwachten? Iemand waar je erg op gesteld bent? Natuurlijk kan dat wel. Misschien komt het niet vaak voor, maar onmogelijk is het zeker niet. Het zou ernstig zijn als dat niet zo was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt, zeker als je beseft dat er geen ander is... Er is alleen maar het zelf...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
deze is al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-pure-altruisme.5063
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volkomen onbaatzuchtigheid bestaat wel hoor. In goede vriendschappen, en wat dacht je van moederliefde?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja: bij boeddhisten.
tijdens de Vietnam-oorlog zijn er Boeddhisten geweest die zichzelf verbrandden als protest, en ze gaven geen krimp.
als dat geen altruisme is!
dit waren boeddhistische monniken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je het om het gevoel dat je iets voor iemand anders doet krijgt, of dat de persoon waarvoor je het doet je bedankt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je doet soms ook iets wat je zelf totaal niet wil doen. Toch doe je het voor een ander.
En voor het "goede " gevoel achteraf zal lang niet iedereen het doen. Maar gewoon omdat je die ander belangrijk genoeg vindt om je eigen belangen een keer voor aan de kant te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zijn er mensen die werkelijk denken iets alleen voor iemand anders gedaan te hebben. Wellicht dat ze onbewust het ook voor zichzelf gedaan hebben.

Ik vind dat ik ook weleens iets voor een ander gedaan heb zonder daarvoor ook maar iets terug te verwachten, maar nu kan ik er hier over schrijven...hmm

Als je niets doet dan kun je dat misschien ook voor jezelf doen maar toch doe je op dat moment niets en ook niets voor een ander, wat is dat dan?

Ik denk dat het woordje "altijd" in je vraag het antwoord lastig maakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding