Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Veel jongeren en volwassen met een leesachterstand kunnen vaak technisch wel lezen, maar hebben moeite met begrijpend lezen. Het begrijpen van een tekst dus. Tekstbegrip heeft te maken met veel oefenen met lezen en woordenschat. Sommige mensen moeten zich nog te veel concentreren op technisch lezen, waardoor het begrip van een tekst achterblijft. Anderzijds is gebrek aan woordenschat een probleem.
Veel oefenen met lezen is dus belangrijk voor mensen die moeite hebben met begrijpend lezen. Maar teksten mogen niet te moeilijk zijn, dat werkt demotiverend. Daarna is het zaak de moeilijkheidsgraad stap voor stap op te bouwen. Ook is het belangrijk dat de tekstinhoud aansluit bij de lezer. Cruciaal is het opbouwen van een leesroutine. Als iemand meer leesroutine krijgt, wordt lezen makkelijker. Dan kan hij of zij er pas van gaan genieten en er beter in worden.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
jc54
7 jaar geleden
Bovendien zijn er (best wel veel) mensen die geen beeldvorming hebben tijdens het lezen. Ze zien de woorden wel, maar hebben er geen beeld bij, wat het begrijpen dan ook veel moeilijker maakt.
TurfGraver
7 jaar geleden
Het onbegrijpelijk schrijven, wat je steeds vaker tegenkomt, helpt ook niet. ;)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image