Klopt het dat mensen met een trauma niet meer lezen?
Ik heb het idee dat mensen die een vorm van trauma hebben opgelopen, niet meer lekker een boek of een tijdschrift met lange artikelen kunnen lezen.
Ik ken mensen met een jeugdtrauma die nooit op die manier hebben kunnen lezen. En mensen die vroeger uren konden lezen, maar dat na een traumatisch verlopen huwelijk niet meer kunnen.
Bestaat zo'n verband inderdaad? Is hier onderzoek naar gedaan? Zo ja, is er een verklaring?
Iemand die urenlang veel boeken las, als je je niet meer kunt concentreren houdt dat op. Na een paar bladzijden geen idee hebben wat je gelezen hebt en weer opnieuw moeten beginnen. Dat doe je niet heel vaak, kost veel te veel energie. Wat overblijft is het lezen van columns of korte verhalen, precies tijdschriften (waarin een verhaal van een paar bladzijden al te lang is) als het maar kort en klein is. Geen idee waarom de een wel en de ander niet, concentratie is misschien een heel persoonlijk iets. Kan natuurlijk ook indirect met gezondheid te maken hebben, al zou dat betekenen dat 100% gezonde mensen er geen last van hebben? Dat weet ik niet. Wat Ineke schrijft:
"Los van het ‘kunnen’ lezen is er ook een verschil in behoefte om te willen lezen, of überhaupt om te willen weten. Mensen met trauma hebben ook vaak geen behoefte om bijvoorbeeld het nieuws te volgen of het koetjes-en-kalfjes gesprek met de buren te voeren." Het nieuws lezen(krant) of nog erger zien is vaak te veel, de tv/journaal als radio gebruiken (niet kijken, maar luisteren) werkt beter/wel.
De behoefte om nieuws te volgen is eigenlijk gedwongen, 'bij blijven'.
Het babbeltje met de buren is meer uit beleefdheid en ook niet alles afkappen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.