Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben veel ouderen moeite met elektronica?

Vooraf:
Deze vraag is bedoeld in de zin van de cognitiewetenschap. Het gaat dus *niet* om de beperkingen die ouderen hebben ten gevolge van slechter zicht, miniscule knopjes, of hoge snelheid.

Voorbeeld. Ik was laatst met een oudere dame in een VVV. Wij waren de enigen, dus alle tijd, geen enkele druk. Er stond een apparaat om toeristische informatie te krijgen.

Op het scherm stond: "Raak het scherm aan om te beginnen.".

Mijn reisgenote tuurde een tijd naar dat scherm, en vroeg toen aan mij: "Wat moet ik doen?". (Noot: ze is bekend met de werking van aanraakschermen.)

Ik wilde haar helpen door niet teveel te helpen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus ik zei: lees maar rustig wat je moet doen, dat staat op het scherm.

Ze las weer een hele tijd. Minuten later vroeg ze: "Moet ik het scherm aanraken?".

Briljant, maar: hoe is het mogelijk dat een normaal-intelligente dame, die meedoet in de maatschappij, en die bekend is met aanraakschermen, zo'n grote moeite heeft met zo'n simpele aanwijzing?

Het lijkt of ze de tekst op het scherm niet ziet als tekst, maar als verzameling letters, zonder dat ze een verband kan leggen met de buitenwereld.

Ik kan meer zulke voorbeelden geven, ook van andere ouderen. Steeds komt het erop neer dat ze een eenvoudige aanwijzing, die ze wél begrijpen als iemand precies dezelfde aanwijzing mondeling geeft, opeens niet begrijpen als de tekst op een scherm staat.

Gaat hier iets mis op cognitief-psychologisch gebied? Ligt het ergens anders aan?

Cryofiel
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg hé? die ouderen...
Ik ken nog wel meer doelgroepen die daar moeite mee hebben, ook jongeren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het is niet mijn bedoeling ouderen zwart te maken of zo. Ik wil slechts weten waaróm sommige mensen moeite hebben met aanwijzingen, waar ze normaal gesproken juist geen enkele moeite mee zouden moeten hebben. Dan gaat het om gemotiveerde mensen, niet om mensen zonder interesse, of om mensen die alles doen om juist tegen te werken. Zoals ik in mijn vraag al aangaf: ik ben benieuwd naar de cognitief-psychologische reden (aangenomen dat dat de juiste termen zijn, ik hoor graag als ik hier fout mee zit) die achter deze problemen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag nieuwsgierige Cryofiel. Hetgeen volgt is een tekst over dyslexie die je misschien aan het begin van een oplossing helpt.
- Wanneer na remediërende hulp zoals de neurolinguïstische en orthodidactische behandeling er nog steeds sprake is van onvoldoende resultaat 'bij normale intelligentie' ,dan mag je veronderstellen dat het voor het desbetreffende kind onevenredig veel moeite kost om aangeboden informatie juist te verwerken. bron: Natalie Christiaensen en Daan De Laat : info@neurovisueelcentrum.be en www.neurovisueelcentrum.be Er zou sprake zijn van visuele hiaten die invloed hebben op automatiseringsprocessen in taal en aanleren. Wat voor het kind aangeboren is kan voor de volwassen persoon, misschien, later ontstaan ..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het komt door een angst voor apparaten. Die mensen spreken ook geen antwoordapparaat in.

De angst is eigenlijk een soort faalangst, als er een fout gemaakt wordt dan gebeurt er waarschijnlijk iets vreselijks. Terwijl deze mensen natuurlijk dezelfde fout ook kunnen maken in een normaal gesprek, maar daarvan weten ze dat het geen ernstige gevolgen heeft.

Het is geen desinteresse, het is de angst voor de onbekende gevolgen als er een foutje gemaakt wordt.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als er interesse in was geweest, was de angst voor het onbekende vanzelf verdwenen. Dus ik blijf bij desinteresse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman,hier ben ik het niet mee eens. Interesse genoeg,maar de angst om iets naar ed barrebiesjes te helpen is te groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met am eens. Interesse - desinteresse.
Als je echt nieuwsgierig bent, ben je ook niet zo bang om fouten te maken.

Andere antwoorden (14)

Het is van alle tijden. Het is terug te voeren aan volstrekt gebrek aan interesse voor dit onderwerp. Het boeit ze niet.
FILMPJE:
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Als je een willekeurige vrouw vraagt hoe ze een band van de fiets moeten plakken, zullen de meeste het echt niet weten, laat staan uitvoeren, omdat ze alle informatie hierover domweg onbewust blokkeren, als je het uitlegt, begrijpen ze het wel wat je zegt, maar door de onbewuste blokkade nemen ze het niet op, mannen hebben dit verschijnsel ook, maar met totaal andere onderwerpen.

Als ze mij vertellen dat de vrouw die al jaren lang gewoond heeft in het huisje van Cees, nu is gaan wonen achter de bakker die vorig jaar is gestopt, zeg maar het voormalige huisje van zijn zoon van zijn eerste vrouw en dan bedoel ik het huisje er tegen over met die groene deur , dan komt dit bij mij echt niet binnen.

Dit zijn echt vrouwendingen, daar heb ik ook een onbewuste blokkade voor, en anders krijg ik hem wel.
het heeft totaal niet mijn interesse, ik luister wel, versta het ook, maar verder komt het niet.

Het lijkt wel of bepaalde informatie bij mensen er uit gefilterd wordt en ze ondanks dat ze het lezen het niet kunnen onthouden, als iemand het ze verteld wat er staat is het al wat makkelijker, je bent immers al een stapje verder, maar ook dan komt het niet voldoende bij ze binnen en zullen ze het de volgende keer weer niet begrijpen en weer vragen om uitleg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen van nu groeien op met electronica. Mijn kleinzoon moet nog drie jaar worden en kan al zelfstandig een dvd'tje in de speler stoppen en starten.
Toen mijn moeder overleed was mijn vader 82 en had nog nooit een pc of toetsenbord aangeraakt, domweg omdat mijn moeder zo'n ding niet in huis wilde hebben.
Nu is hij 93 en zit dagelijks te internetten, doet aan telebankieren en heeft een mobieltje.
Je moet dus wel ergens voor openstaan en de kans krijgen aan nieuwe dingen te beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die fietsband plakken is echt onzin.
Dat is een praktisch ding.
Voor de rest kan je verhaal wel kloppen, maar het gaat over mannen/vrouwen dingen en niet over ouderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ momopoyolo, ik gebruikte het als voorbeeld om aan te geven dat bepaalde informatie onbewust geblokkeerd wordt, maar het is een moeilijk uit te leggen gebeuren, je hebt me niet helemaal goed begrepen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist jomaty, die luiheid en onverschilligheid, is juist een van de oorzaken dat met de informatie niet in zich op neemt en dat heeft inderdaad niets met leeftijd te maken.
Misschien omdat ze geen verstand van hebben. Niet iedereen heeft verstand van elektronica..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft toch geen verstand te hebben van electronica om een scherm aan te raken of om een zin te lezen?
Ik behoor tot de doelgroep. Ik kan je verzekeren dat als ik de interesse er voor op kan brengen ik dit zeker onder de knie krijg.
Evengoed als het installeren van software.
Maar behalve interesse vind ik het zonde van de tijd al die uren welke je door moet brengen met het uitvogelen van tich verschillende afstandsbedieningen, navigatiesystemen, e.d.
Misschien komt dat ook omdat wij het vroeger niet gemist hebben.
Een T.V. met 1 knop dat is pas toekomst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het gaat in dit geval niet om een gebrek aan interesse - deze vrouw was gemotiveerd om de gewenste informatie te verkrijgen. Ze had ook al vaker met aanraakschermen gewerkt, dus ook dat principe kende ze al. Ondanks dat, was ze bijna radeloos bij het zien van de melding "raak het scherm aan om te beginnen". Simpeler kan toch niet, denk ik dan. Zou jij, "ondanks" je leeftijd, ook moeite hebben om te bepalen wat in dit geval de bedoeling is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer het te vergelijken met de onzekerheid bij mij met vragenschermen op de computer, terwijl ik weet dat er niets verkeerd kan gaan, liever het hele scherm wegklik dan ja of nee intoets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niets met leeftijd te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een TV met één knop een erg ingewikkelde knop krijgt die ik ook niet zou snappen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je wel de bedoeling van mij in deze snapt.
Veel instellingen in de hedendaagse electronische machinerieen daar vragen "wij" niet (meer) om. Wanneer die eenmaal vastgelegd zijn, hebben we aan enkele knoppen genoeg.
Daarnaast desinteresse en onzekerheid, evenals het ouder worden.......
Ouderen kunnen zich ook onzeker voelen. Bang dat ze iets verkeerd doen, iets stuk maken en dat is een zonde vinden de meeste ouderen. Op mijn werk merk ik dit ook vaak. Nu ben ik zelf niet erg handig, maar ik probeer alles eerst zelf op te lossen. Bovendien heb ik het geluk dat ik niet beter weet dan dat er elektronica is. Iets wat ouderen niet hebben. Elektronica is als een vreemde taal voor ze, waarin een verschil in klank of intonatie al vloeken kan zijn... Tja, ik kan het niet anders uitleggen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Er zijn ook ouderen die wel handig zijn met elektronica. Het is een kwestie van wennen, voor jongeren en ouderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seniors hebben de tijd van weinig knoppen ten volle genoten. Nu zijn er oneindig veel toepassingen van electronica op de markt. Een senior wil daar ook gebruik van maken maar schrikt gewoon van de ingewikkelde voorbereidingen en installatie van al die toepassingen:als er iets verkeerd loopt, staan ze hulpeloos. Niemand om te helpen.. miserie. Door al die slechte ervaringen proberen ze een manier te vinden om zich dat allemaal te besparen en doen ze zich hulpelozer voor dan ze zijn. Wees gerust dat ze in de meeste gevallen nog veel onder hun hersenpan hebben zitten. Door relativering gebruiken ze die echter enkel voor de noodzakelijkste, dagelijkse, vertrouwde dingen.
Ik meen dat ze zich voor bepaalde nieuwe zaken gewoon afsluiten en dat ze dit uit wellevendheid niet vertellen aan jongere mensen. Vergeef het hen, ik hoor er ook bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je iets hebt aan een ervaring van mij; zie maar. Verleden jaar kwam ik in het UMC in Utrecht terecht. Daar heeft iedereen een computer boven zijn bed, met aanraakscherm. Ik ben alleen een computer met muis gewend en vond dat aanraakscherm bijzonder lastig. Vergat telkens dat er geen muis is en zocht naar het beest. Na een week was ik er nog steeds niet aan gewend vlug met die computer te werken. Ik ben blij dat ik hier thuis niet zo'n computer heb en ik hoef er ook geen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het op de angst voor de grote gevolgen. Ook ouderen weten dat met 1 druk op de knop er vanalles gebeurd. Met 1 'ja' en ze zitten aan vast.
Sommige ouderen hebben inmiddels grotere angsten als vroeger. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat hun bankrekening helemaal leeg gemaakt wordt.
Jarenlang leven met angsten en je verliest op een gegeven moment alle realiteit in het leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niets met ouderen te maken. Niets met leeftijd.

Ik heb een aantal malen mensen geholpen met het kopen van een treinkaartje via de automaat. Mensen die liever in een lange rij staan, dan zo'n automaat te bedienen, want "oh jee, ik weet niet hoe dat moet". Die lettertjes op zo'n scherm, dat is blijkbaar eng.
Jonge moeder bijvoorbeeld. Die kwam ik later tegen en ze zei: "goh, ja het was echt niet moeilijk. Dank je wel".

Het heeft met ervaring en ontwikkeling te maken.
Met interesse in ontwikkelingen op dat gebied.
Mijn man hoort echt wel bij "de ouderen". Die heeft al een computer zo lang die dingen bestaan. Video, DVD, digitale TV, Digitale spiegelreflexcamera. Hij is degene die al die afkortingen kent van al die kabeltjes enzo. Zijn nieuwste aankoop is een digitale filmcamera met aanraakscherm. No problems.

Mijn ex, daarentegen, een stuk jonger, wist niet hoe hij de videorecorder moest bedienen, programmeren, etc. want dat deed ik altijd. Na de scheiding was het vloeken als de kinderen een filmpje wilden zien.

Het is misschien wel logisch dat het voor jongeren gemakkelijker is omdat ze er meer vanzelfsprekend mee opgroeien. Maar voor ouderen die een beetje "bij" gebleven zijn is het net zo makkelijk.

Zelf ben ik ook niet zo jong meer. Maar ik vind bijvoorbeeld het boekenzoeksysteem bij de Bruna, met aanraakschermen een heerlijk systeem om snel en makkelijk informatie te krijgen.
Of het apparaat op het station, waarmee je in sommige grote steden een stadplattegrond kan printen. Heerlijk toch, hoef je niemand wat te vragen.

Dus als het al te maken heeft met interne mentale processen (cognitieve psychologie) dan komt dat niet door beperkte verstandelijke vermogens, maar door belangstelling, interesse en willen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ouderen zijn van een andere generatie toen al de huidige technieken nog niet bestonden en ze vastgeankerd zaten in hun tijdperk. ze hebben het dus inderdaad moeilijk om de verschillende werkwijzen toe te passen. de registratiecapaciteiten verminderen met de ouderdom maar mits goed onderhouden kunnen ze nog heel wat leren, zoals bv talen, recht, computer, electronica en zelfs nog diploma's behalen, maar en nu zeg ik maar, het wordt gemakkelijker geabsorbeerd als het voorgedaan of voorgezegd wordt dan als men het zelf moet lezen hoe het werkt. ik zie een oudere persoon nog moeilijk zelf gecompliceerde computerprogramma's of high-tech installeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen hebben vrouwen geen affiniteit met techniek. Dat komt omdat bepaalde hersendelen anders werken dan bij de man. Gelukkig maa.
Daarnaast geldt het gemis aan het gebruik met electronica tijdens hun jeugd. Jong geleerd, oud gedaan. De jonge vrouwen (meisjes) die nu met pc leren werken, zullen deze problemen later dus in mindere mate hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat een dergele simpele zin al een berg vragen oproept. Zoal in een eerder antwoord genoemde schermpjes bij de ns. Je moet de link leggen tussen het scherm, de bediening en de handeling.

Dus: Ik wil iets, dus moet IK het scherm aan raken. Welk scherm? Het scherm waar je naar kijkt

'Raak het scherm aan om te beginnen'

Zomaar een paar potentiele vragen:

- Waar moet ik het scherm aanraken?
- Hoe lang?
- Moet ik hard drukken?
- Wat begint er dan?
- Gaat me dat wat kosten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oudere mensen zijn niet gewend instrukties te krijgen vanuit een kast met letters.
Naarmate ze het vaker doen en de voordelen er van in gaan zien zullen ze het meer gewend zijn. Op jongere leeftijd leer je de dingen makkelijker, op oudere leeftijd ben je geneigt voor die dingen te kiezen die je op jonge leeftijd hebt geleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet altijd even simpel met een touchscreen. B.v. als je bij een pinautomaat geld pint is de layout zo gemaakt dat je wordt uitgenodigd om op de tekst te drukken als je veel met touchscreens werkt, terwijl de knoppen gewoon langs het scherm zitten. Dit maak ik zelf mee dus zo logisch is het niet. Wat je op de schermen voor teksten tegenkomt kunnen de verwarring ook nog eens versterken. Ook de gebezigde taal kan een barriere zijn voor iemand die ervoor staat Wie zegt dat het aanraakscherm het glas is waar de tekst achter zit. Iemand kan wel denken dat het een of ander bord is dat langs het apparaat staat bedoeld wordt. Ook worden termen als touchscreen of aanraakscherm wel gebezigd, niet iedereen heeft zomaar door wat dat is laat staan dat het het zelfde is. De ouderen onder ons zijn het meest vertrouwd met de ouderwetse draaiknop daar ging de radio mee aan en tevens kon je het volume er mee bepalen. Dit is allemaal heel iets anders als een computerscherm wat eigenlijk pas de laatste tien jaar op grote schaal voor iedereen toegankelijk is geworden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding