Waarom hebben veel ouderen moeite met elektronica?
Vooraf:
Deze vraag is bedoeld in de zin van de cognitiewetenschap. Het gaat dus *niet* om de beperkingen die ouderen hebben ten gevolge van slechter zicht, miniscule knopjes, of hoge snelheid.
Voorbeeld. Ik was laatst met een oudere dame in een VVV. Wij waren de enigen, dus alle tijd, geen enkele druk. Er stond een apparaat om toeristische informatie te krijgen.
Op het scherm stond: "Raak het scherm aan om te beginnen.".
Mijn reisgenote tuurde een tijd naar dat scherm, en vroeg toen aan mij: "Wat moet ik doen?". (Noot: ze is bekend met de werking van aanraakschermen.)
Ik wilde haar helpen door niet teveel te helpen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus ik zei: lees maar rustig wat je moet doen, dat staat op het scherm.
Ze las weer een hele tijd. Minuten later vroeg ze: "Moet ik het scherm aanraken?".
Briljant, maar: hoe is het mogelijk dat een normaal-intelligente dame, die meedoet in de maatschappij, en die bekend is met aanraakschermen, zo'n grote moeite heeft met zo'n simpele aanwijzing?
Het lijkt of ze de tekst op het scherm niet ziet als tekst, maar als verzameling letters, zonder dat ze een verband kan leggen met de buitenwereld.
Ik kan meer zulke voorbeelden geven, ook van andere ouderen. Steeds komt het erop neer dat ze een eenvoudige aanwijzing, die ze wél begrijpen als iemand precies dezelfde aanwijzing mondeling geeft, opeens niet begrijpen als de tekst op een scherm staat.
Gaat hier iets mis op cognitief-psychologisch gebied? Ligt het ergens anders aan?
Ik ken nog wel meer doelgroepen die daar moeite mee hebben, ook jongeren.
- Wanneer na remediërende hulp zoals de neurolinguïstische en orthodidactische behandeling er nog steeds sprake is van onvoldoende resultaat 'bij normale intelligentie' ,dan mag je veronderstellen dat het voor het desbetreffende kind onevenredig veel moeite kost om aangeboden informatie juist te verwerken. bron: Natalie Christiaensen en Daan De Laat : info@neurovisueelcentrum.be en www.neurovisueelcentrum.be Er zou sprake zijn van visuele hiaten die invloed hebben op automatiseringsprocessen in taal en aanleren. Wat voor het kind aangeboren is kan voor de volwassen persoon, misschien, later ontstaan ..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.